kurt@jane.ruc.dk var min første e-mailadresse i slutfirserne efter nyere notationsstandard på internettet. Ser man bort fra behageligheden i, at hyperlinks nu gør det muligt at springe rundt i informationer på tværs af medier og applikationer, så er der egentlig ikke sket de store og revolutionerende ting med den gammeldaws e-mail og den aldrende SMTP-standard. Det har været en enkel og imponerende langtidsholdbar dataprotokol. Men nu er der brug for fornyelse af infrastruktur og funktionalitet.
Nutidig online-kommunikation er fragmenteret ud i en række kanaler. Der er LinkedIn- og Facebook-mail, som kæmper om opmærksomheden. Der er din firmaindbakke og din Gmail. Men også Hangout, SMS og et væld af andre Instant Messaging-systemer, som konkurrerer om opmærksomheden. Alle skeler de kun i ringe grad til det nyttige i at basere sig på en enkelt standardprotokol.
For nogle år siden var Google Wave faktisk et temmelig ambitiøst forsøg på at lave en kommunikativ schweizerkniv og protokol, der forenede en række synkrone og asynkrone kommunikationsmuligheder, men tilvænningskurven var stejl, og Google ret hurtig til at droppe projektet.
Tilbage står, at jeg efter tre årtier er rimelig sikker på, at e-mail er kommet for at blive, på linje med internettet. Det er der mindst to grunde til. Dokumentationsværdien i afviklede korrespondancer via e-mail er indtil videre en professionel nødvendighed. Og de efterhånden stærkt forbedrede søgemuligheder i e-mailprogrammer binder relaterede informationer sammen på en løst struktureret måde, der kan tilpasse sig brugerens ønsker - også til funktionaliteter, som programmørerne ikke anede eksisterede.
I fremtiden får vi endnu mere brug for e-mail, som overholder kryptografiske dyder som uafviselighed, autenticitet og hemmeligholdelse af indhold. Det er det ene ben, som fremtidens e-mailsystemer har brug for at tilbyde. Her er behovet først og fremmest, at nogen sikrer den nødvendige infrastruktur. I Danmark er det selvfølgelig en lige så naturlig statsopgave som at sørge for motorveje.
Det andet ben handler om at tilbyde overblik over det kaos, som stadig hersker i de flestes digitale postkasser. Her er der brug for at udvikle automatiserede og pålidelige funktioner i smarte e-mailsystemer. De smager på indholdet og sørger for at lave kategoriserede fremvisninger, der spotter sammenhænge, som relaterede mails, og anvender andre personlige data fra adressebøger og gps-positioner til at skabe sammenhæng. Her har Googles kategori-overhaling af Gmail tidligere på året været interessant at opleve. Med Googles helt nye betaudgave af “Inbox” tager søgemaskinegiganten yderligere et interessant teknologisk skridt i retning af at tilbyde det altafgørende overblik til alle os e-mailbrugere.