Software

Broget mobilmarked udfordrer udviklerne

Der er kamp om at blive den dominerende platform for mobile enheder. For udviklerne bliver det daglige arbejde stadig mere komplekst i junglen af platforme og hardware, hvor hver beslutning tæller i kampen om kunderne.

IPhone og Google Android har fået rusket godt og grundigt op i markedet for mobile enheder. Specielt iPhonen har på rekordtid snuppet en stor del, 13 procent, af det lukrative marked. Det er mere usikkert, hvad Googles Android-initiativ kan føre til, men ingen, heller ikke Microsoft, kan tillade sig at tage let på, hvad der kommer fra den kant.

For udviklerne betyder det, at deres arbejde bliver endnu mere kompliceret, end det er i forvejen. Der er mange spillere på banen, hvor kampen om at blive den dominerende platform udkæmpes, og for udviklingshusene er det helt afgørende, at man satser på den rigtige platform, mener Martin Løbger, der er mobilityekspert og udvikler i den danske afdeling af HiQ, der blandt andet udvikler forretningsapplikationer til mobile enheder.

– Vi vælger i høj grad udviklingsplatform ud fra målgruppen. Meget firkantet er det den klassiske problemstilling om ’rich’ eller ’reach’. Hvis man laver noget, der skal nå så mange som muligt på forbrugermarkedet, vil man typisk vælge Java og Symbian-operativsystemet, som understøttes af Nokia og en række af de andre store producenter. Hvis man derimod skal udvikle en dedikeret forretningsapplikation til en mere snæver gruppe, for eksempel til sælgerne i en koncern, kan man tillade sig at kigge på .NET og Windows Mobile, siger Martin Løbger.

Open source-miljøet er også på banen med et antal Linux-baserede mobiltelefoner, men indtil videre må de regnes som nicheprodukter for entusiasterne.
 
Mange tests og begrænsninger
Ud over den manglende konsolidering hvad angår platform, så er situationen på hardware-siden også en daglig udfordring for udviklerne. Jacob Møller, direktør for spiludviklingsfirmaet Kiloo, fortæller, at firmaet udvikler deres spil til 500 forskellige telefontyper, hvilket stiller enorme krav til testprocedurerne.

Selvom softwareplatformen formelt set er den samme, opstår der ofte forskellige fejl i applikationerne på tværs af mærker og modeller. Og en bugfree telefon er absolut en sjældenhed, hvilket ikke er så overraskende, når man ser på, hvor tit der bliver sendt nye modeller på markedet.

Hvis man udvikler til mobile enheder, er der en række specielle forhold, man skal være opmærksom på, siger Christian Rønde Oligschläger, udvikler hos Kiloo:

– Der er først og fremmest begrænsninger på plads og hukommelse. Sommetider må den færdige applikationsfil ikke fylde mere end 64 kb inklusive grafik, og Java fylder jo godt i sig selv. Så man skal hele tiden optimere sin kode, så den fylder så lidt som muligt og kræver så få ressourcer som muligt. Vi sørger hele tiden for at lægge parametre ind, så vi nemt kan skære dele af koden væk efterfølgende. Og vi må også indrømme, at vi sommetider gør vold på de objektorienterede principper i Java for at mindske hukommelsesforbruget.

På grund af den mindre skærm og de mange forskellige navigationsmetoder skal udvikleren også være meget opmærksom på problemstillinger relateret til brugergrænsefladen. Og det er den enkelte udvikler, der selv skal sørge for at holde sig inden for de snævre rammer, fordi ingen af de frameworks, der er til rådighed i dag, hjælper udviklerne med det.  

Konsolidering over nogle år
De fleste, der arbejder med mobile enheder, forventer, at der over de kommende år vil ske en konsolidering af både hardware og softwareplatform. Skellet mellem mobiltelefoner, smartphones og netbooks vil blive helt udvisket, og nogle aktører i kampen om at blive dominerende på softwareplatformen vil få problemer. Thomas Riisgaard Hansen, postdoc på Datalogisk Institut i Århus, forventer, at kravene til de mobile enheder kommer til at ligne dem, vi stiller til vores computere, for eksempel umiddelbar netadgang til flatrate, hvilket formentlig også betyder, at internetapplikationer på de mobile enheder vil vinde frem. Og i den udvikling vil platforme, der udelukkende understøtter mobile enheder, som for eksempel operativsystemet Symbian, blive nødt til at tilpasse sig et bredere publikum.

Operativsystem-uafhængige platforme

 

Programmeringssprog
Framework
Kommentar

JavaFX Mobile
JVM
Suns bud på en platform til mobile apparater. Udbredt tvivl om levedygtigheden. Bloggere står i kø for at dømme initiativet ”too little too late”.

Programmeringssprog
Framework
Kommentar

HTML
Browser
Ideel til letvægtsfunktionalitet, og så har man adgang til kendte applikationer uden at skulle bekymre sig om platform.

Programmeringssprog
Framework
Kommentar

Widgets
Browser
Webapplikationer pakket ind i en let zip-fil. Ser meget lovende ud.

Programmeringssprog
Framework
Kommentar

Flash
Flash Player
Ideel til de grafiktunge applikationer. Kræver – ikke overraskende – at Flash Playeren er understøttet.

 Kilde til markedsandele: Gartner, www.gartner.com/it/page.jsp?id=827912