Foto: Lizette Kabré
Øverst oppe under taget, på femte sal på Københavns IT-Universitet, har open source-organisationen Mozilla slået dørene op til firmaets danske udviklingsafdeling. Den skal bringe en mobil udgave af den populære Firefox-browser til verden. Blandt en lang række iværksættervirksomheder i det kontorfællesskab som går under navnet 5te, er Christian Sejersen foreløbigt eneste mand på skansen i Mozillas butik, hvorfra han skal lede udviklingen af Firefox i telefon-størrelse.
Christian Sejersen har i en årrække arbejdet for firmaet OpenWave med udvikling af den browser, som findes på mange Symbian-baserede telefoner. Sidste år sendte han en e-mail til Mozillas topchef, John Lilly, for at opklare, hvorfor Mozilla ikke havde et bud på et produkt til mobiltelefoner, og hvorfor organisationen ikke havde en europæisk udviklingsafdeling. I tiden før Apples iPhone havde det været småt med nytænkningen på området.
- Jeg har været i mobilbrowser-branchen i mange år, og jeg syntes ikke der skete noget nyt. Der var ikke rigtigt nogen, der kom ind og skubbede fra sidelinjen. Det mener jeg, at Mozilla kan gøre, siger Christian Sejersen. E-mailen førte til et møde med Mozilla-direktøren, og det endte med, at Christian Sejersen nu står i spidsen for Mozillas mobil-projekt og første europæiske udviklingsafdeling.
Nokia har allerede tyvstartet processen og benytter en udgave af Firefox på firmaets internet-tablet N800. Det krævede en stor indsats fra Nokias udvikleres side, og én af opgaverne for Christian Sejersen og hans hold er at gøre det nemmere for mobilproducenterne at få Firefox på telefonen.
Den mobile udfordring
Tidligere har Mozilla haft mobilbrowser-projektet Minimo, men det var ikke en del af de officielle platforme, som firmaet understøtter. Det betød, at ændringer i kodebasen ikke uden videre kunne anvendes i Minimo, hvilket gjorde udviklingen besværlig.
Den nye mobile Firefox udspringer af nøjagtigt samme kode som desktop-udgaven af browseren. Udgangspunktet er den kodebase, der ligger til grund for den sprit-nye Firefox 3. I fremtiden er de mobile platforme ligestillet med Windows, Macintosh og Linux, og det betyder, at Mozillas udviklere ikke bare kan ignorere de begrænsninger, som der er på de mobile enheder i forhold til pc'er. Det er især hukommelsesforbruget og ydelsen som er kritisk på telefonerne og andre små enheder.
Mozilla benytter en automatiseret proces, hvor koden løbende kompileres og installeres på en række mobiltelefoner. Dernæst køres der test af ydelsen og hukommelsesforbruget. Hvis der er mærkbare forskelle i ydelsen, rapporteres det som en kritisk fejl, der skal rettes med det samme. Det betyder, at programmører som udvikler til for eksempel Windows ikke bare kan flotte sig med hensyn til hukommelse og processor-forbrug.
Der er masser af ting at tage fat i for Christian Sejersen og hans kolleger. Koden skal optimeres til ARM-processorer, som ofte benyttes i mobiltelefoner. Hard-wareacceleration af grafik er også ganske anderledes på de små enheder, ligesom skærmenes størrelser, opløsning og egenskaber kan have store forskelle.
Firefox på spillekonsollen
Mozilla har to kundegrupper for øje. Den ene er producenter af enheder, og ud over mobiltelefoner kan det også være spillemaskiner, settop-bokse og andre enheder begrænset hukommelse og en mindre veldefineret grænseflade end pc'erne. Disse kunder bliver der gjort meget for at hjælpe med at få browseren over på enheden. En anden kundegruppe er slutbrugerne.
- Vi vil lave en mobil Firefox som vil fungere på Windows Mobile, Symbian og mobile udgaver af Linux. Det betyder at folk kan gå ind og downloade en Firefox til deres telefon, siger Christian Sejersen. Men Mozilla får mest ud af at producenterne lægger browseren på telefonen, så det er hovedmålet.
Mobil og pc integreres
Christian Sejersen tror, at mobile udgaver af Linux bliver den platform, som de fleste producenter vil satse på i fremtiden. Men det er undtaget Googles Android-projekt, som har valgt at satse på WebKit, der ligger til grund for Apples Safari-browser og iPhone.
Den mobile Firefox skal kunne alt det, som dens storesøster på desktoppen er i stand til. Alle de udvidelser og add-ons, der har været med til at gøre browseren populær, skal i princippet også fungere på den mobile udgave. Derudover har Mozilla-udviklerne flere tricks i ærmet.
Mobilbrowseren skal integreres med projektet Weave, som gør det muligt at
gemme data som bogmærker på servere hos Mozilla. Udviklerne prøve, at benytte Weave til en funktion, der gør det muligt øjeblikkeligt at flytte de sider, man kigger på i pc-browseren til den mobile browser. Ideerne er, at når man skal ud ad døren i en fart, kan man synkronisere siderne mellem pc'en og mobilen, og forsætte hvor man slap i toget.
En anden nyskabelse er en funktion, som udviklerne kalder for fiskeøje-perspektiv. Det skal gøre det muligt at navigere rundt på en side med fingeren, og når brugeren slipper den berøringsfølsomme skærm, zoomes der ind på det valgte område. For dem, der hænger på billige mobiler med små skærme, har Mozilla også en række ideer på tegnebrættet, så som muligheden for at kollapse en menu, der måske ellers optager en tredjedel af skærmpladsen.
Verdens største open source-projekt
Indtil videre er Christian Sejersen ene mand på skansen i kontoret på 5te indtil marts, hvor han får selskab af to fuldtids-programmører. Men de udgør kun en lille dråbe i hvad der formentlig er verdens største open source-projekt. Mozilla beskæftiger 125 programmører på verdensplan, men derudover er der op til 2000 frivillige udviklere spredt ud over hele kloden, som arbejder på en eller anden del af browseren.
Arbejdsmetoden i Mozilla ligner ikke meget det, der kendes fra en almindelig virksomhed. I open source-organisationen er alle udvikler-møder åbne for hvem som helst.
I den mobile gruppe er det faste holdepunkt et ugentligt telefonmøde, hvor deltagerantallet svinger fra fem til 20. Derudover benytter holdet en Wiki og chat-systemet IRC til at udveksle information. Ofte kender man kun en anden udvikler under hans eller hendes kaldenavn på IRC. Det kan virke lidt anarkistisk og ustruktureret. Christian Sejersen fortæller:
- Det fungerer som et meritokrati. Dem, der har bevist at de kan noget, har mest magt. Men det kan være en studerende i Tyskland, der ejer et bestemt modul. Det er ikke altid Mozilla-folk, der ejer moduler, siger Christian Sejersen.
Det er sjovere, at være i en open source-organisation end i et kommercielt firma, bedyrer han. Og alle, som har lyst, kan blive optaget i broderskabet bag browseren.
- Den bedste måde er at finde en fejl i Bugzila, og prøve at rette den. Man kan ikke sætte den nye kode ind uden at få kontant feedback fra den, der ejer koden. Man bliver meget hurtigt banket ind i det, for så begynder man også at snakke med folk. Så hvis man retter en fejl...det er måden at gøre det på, siger Christian Sejersen.
Software