PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Fagforeningernes rolle, Overenskomster, Studerende, Systemudvikling og systemer, Uddannelse

Nu er overenskomsten på spil

Datamatikerstuderende på spiludviklingslinjen på Erhvervsakademi Dania i Grenaa har udviklet spil, der synliggør værdien af fagforeninger og overenskomster.

Fagforeninger, overenskomster og computerspil – ikke en kombination, man render ind i hver dag. Medmindre man er datamatikerstuderende på spiludviklingslinjen på Erhvervsakademi Dania i Grenaa og til sin 2. semesters opgave har valg at gå løs på udfordringen stillet af PROSA: Lav et spil, der synliggør fordelene ved at stå i en fagforening og arbejde under en overenskomst.

– Selve udfordringen med at tage et ”kedeligt emne” og gøre det interessant gennem et spil er sjov. PROSA-casen gav os god mulighed for at arbejde inden for området ”serious games”, hvor man ikke bare spiller for spillets skyld, men også for at lære noget, fortæller Mathias Ancher Harringer, der sammen med Frederik Kuhlmann Laursen, Simon Fredensborg Jønsson, Patrick Quitzau Jensen og Valdemar Voss har udviklet en spilbar prototype af spillet ”Overenskomsten”.

I ”Overenskomsten” cirkulerer spilleren rundt på arbejdspladsen og etablerer gode relationer til kollegerne – for eksempel så man kan tale åbent om løn – for til sidst at gå til chefen og indlede lønforhandlinger. Chancen for succes i forhandlingerne afhænger af den opbakning fra kollegerne, som spilleren går ind til chefen med.

– Vores tanke var, at vi skulle fange folk ved at lave noget strategisk, og vi forsøgte at undgå, at det bare blev en PROSA-salgstale. Det skulle være mere indirekte, forklarer Patrick Quitzau Jensen. Valdemar Voss supplerer:

– Det var vigtigt ikke at falde i fælden med, at man spiller spillet, fordi det er sjovt, og når der så kommer en tekstboks med noget information, så skynder man sig hen over den for at komme tilbage til det sjove. Det gælder om at få informationen ind i selve spillet.

Masser af tal og mere viden

Gruppen havde blandt andet valgt PROSA-casen, fordi der var mulighed for at lære noget mere om selve emnet ”fagforeninger og overenskomster”. Derudover lokkede det, at der var rigelig med talmateriale fra den virkelige verden, som kunne indarbejdes i spillet. I oplægget fra PROSA stod et vigtigt tal: Den gennemsnitlige månedsløn inklusive løn, pension, bonus og ekstra ferie for en privatansat it-professionel med kortere videregående uddannelse er i gennemsnit 4.145,65 kr. højere på virksomheder med overenskomst end på virksomheder uden overenskomst.

Men gruppen søgte flere tal til at underbygge pointerne i spillet og blev i løbet af arbejdet flittige brugere af PROSAs hjemmeside. Samtidig trak de på PROSA for at få informationer om baggrunden for tallene og i det hele taget få et tjek på, om de var på rette spor.

Alle i gruppen er eller er på vej til at blive medlemmer af PROSA og havde derfor allerede en vis viden om fagforeninger og overenskomster,  men arbejdet med ”Overenskomsten” har givet lidt ekstra.

– Efter at have arbejdet med spillet står det mere klart for os, hvilke fordele der er ved at stå i en fagforening, og at der er faktisk er flere, end vi umiddelbart troede, siger Patrick Quitzau Jensen.

Eksterne cases motiverer

Tre andre grupper havde valgt at arbejde med PROSA-casen, og det kom der meget kreative og forskellige løsninger ud af. Nogle var næsten rent tekstbaserede, andre indarbejdede fotomateriale frem for animationer.
- Men fælles for dem var, at alle ud fra lidt forskellige indgangsvinkler havde fanget kernen i opgaven, siger Bo Sundgaard, der som konsulent i PROSA var tovholder på projektet. 

For Mikkel Lodahl, lektor og koordinator for virksomhedssamarbejde på Erhvervsakademi Dania, er arbejdet med eksterne cases et meget vigtigt element i uddannelsen.

– Jeg oplever, at de studerende bliver meget motiverede af at arbejde med cases fra virkelighedens verden. Det hæver typisk ambitionsniveauet at udvikle noget, der eventuelt kan bruges til noget. Og det skærper dem nok også lidt ekstra, at der er eksterne inde over til at vurdere deres arbejde, siger han.

Skaber netværk

Ud over det rent læringsrelaterede har de eksterne cases også et andet formål:

– Vi fortæller de studerende, at de skal se arbejdet med eksterne cases som deres første netværksskabende aktivitet. En del drømmer selvfølgelig om at udvikle rene underholdningsspil, men i realiteten kommer mange fra spiludviklingslinjen til at arbejde med mange andre ting også. Så det er vigtigt, at de prøver at lave noget, der kan bruges til noget andet en underholdning, siger Mikkel Lodahl, som gerne vil opfordre både private og offentlige virksomheder til at bidrage med cases. Ud over at øge kvaliteten af undervisningen er det rent faktisk også en mulighed for virksomhederne for at profilere sig over for en meget specifik målgruppe - og i nogle tilfælde også på en meget billig måde at få afprøvet nogle koncepter.