Software

Riget i it-midten

Efter mange års forsøg på at nå "det store it-spring" fremad, synes Kina nu endelig at kunne slå sit navn fast som en af de store it-nationer i verden.

 

Det vakte berettiget opsigt i it-verdenen, da The New York Times i december sidste år kunne meddele, at den kinesiske pc-fremstiller Lenovo ville købe IBM´s pc-afdeling. Købet markerede for første gang et kinesisk it-firmas debut på verdensscenen. Lenovo købte ikke blot en pc-afdeling - man købte måske i endnu højere grad et verdenskendt "brand". Men der var andre grunde til Lenovos køb af IBM´s pc-afdeling. Det gik det ikke så godt for Lenovo på det hjemlige kinesiske marked, hvor Dell Computer gennem lang tid har gjort store indhug i salg af computere til virksomheder, mens andre kinesiske pc-fremstillere har sat sig på salg af billigere computere til private. Faktisk er Lenovo efter nogle eksperters mening ikke et firma, der er særlig effektivt ledet - og klarer sig kun i kraft af dets tætte forbindelser til staten, idet firmaet delvis er ejet af det offentlige Chinese Academy of Sciences.

- Lenovo er langt dårligere ledet end en hel række af andre kinesiske pc-fremstillere, siger således Joe Zhang, der leder analyseinstituttet UBS i Hong Kong.

Høj kvalitet
Kina er ikke blot en vigtig it-aktør, når det kommer til pc-fremstilling, hvor billig arbejdskraft er altafgørende. Kina kan også være med, når det gælder hightech innovation og design. Et eksempel er firmaet Huawai, som fremstiller routers og internet-gear, der konkurrerer direkte med Cisco Systems - hvilket har resulteret i flere retssager om copyright-overtrædelser. Huawais vice-præsident er stolt over, at firmaet er et internationalt anerkendt selskab.

- Ifølge finansmagasinet Forbes er et firma internationalt, hvis dets salg i udlandet overstiger 20 pct. af omsætningen. Det gør vores, siger vice-præsident Hu Yong.
Og kvaliteten af Huawais internet-gear imponerer udenlandske købere.

- Da vi først så, hvad Huawai kunne præsentere, var vi imponeret, fortæller Francois Paulus, der leder den franske tele-gigant Neuf Telecoms afdeling for netværk.

- Deres produkt var bedre og 30 pct. billigere.
Nigel Pitcher fra det britiske telecom-firma Fibernet er enig.

- Vi har købt for millioner af pund Ethernet-udstyr, og kvaliteten er i verdensklasse.

Men ligesom Lenovo har Huawai tætte forbindelser til den kinesiske stat, som har købt for millioner af dollars udstyr til den hjemlige kinesiske infrastruktur. Dette gør det svært for firmaet at undgå beskyldninger om nationale, indirekte tilskud - og dermed unfair konkurrencepraksis.

Spil er populære
Når det kommer til software fra Riget i Midten, er firmaet Kingsoft dominerende. I lang tid kæmpede selskabet en hård kamp for at give overskud, men da man sidste år lagde skuden om og satsede på internettet, vendte vindene. I september 2004 lancerede firmaet et online spil, der hed Sword Online. I dette spil kan aktørerne selv skabe deres karakter, danne cyber-alliancer med andre og angribe virtuelle fjender. I løbet af blot seks måneder har 1,7 mio. kinesere ladet sig registrere på spillets hjemmeside og har betalt Kingsoft 4,20 dollar per måned. Kingsoft håber, at selskabets succes kan udbredes til andre lande i Asien, hvor online-spil er ekstrem populært.

- Vi vil være en pioner inden for vores felt, siger Oliver Wang, der er teknologi-chef hos Kingsoft.

Dot.com-stjerner
Internettets store udbredelse i Kina har skabt et miljø, der på mange måder ligner Silicon Valley før det store, herlige internet-boom eksploderede. Venture kapital-firmaer står i kø for at investere i nye kinesiske dot.com'er. Udenlandske internet-portaler som Yahoo og eBay har allerede trådt de første trin på de rå, internet-gulve i Kina. Og Kina har skabt en række internet-portaler af egen arv. De største - Sina, Sohu og Netease - er allerede etablerede navne i den globale netværks-økonomi. Men der er andre stigende dot.com-stjerner på den kinesiske himmel. Dangdang.com er startet af en lokal iværksætter ved navn Peggy Yu, som vil forsøge at skabe en kinesisk pendant til Amazon. Forretningsmulighederne er dog begrænset af, at meget få kinesere ejer et kreditkort til at købe med online. Men dette opvejes af, at Dangdang.com har en hær af cykelbude, som kører ud med bøgerne og modtager kontant betaling. Andre internet-portaler, der ifølge analyseinstituttet Piper Jaffray og Co. vil komme til at spille en væsentlig rolle i de kommende år, er Tom Online, som sælger forskellige trådløs servicer og Linkstone, der leverer online-spil, tegneserier og horoskoper til mobiltelefonen. Selvom Kinas samlede internetportaler kun omsætter for godt 10 mia. dollar om året (en tredjedel af Yahoo's omsætning), så kan man ikke komme udenom Kina, når det gælder fremtidens it-univers. Den lange it-march er begyndt....