Software, Softwarepatenter

Word er en vanesag

Webbaseret tekstbehandling som Google Docs vinder frem blandt små virksomheder i USA, viser en rapport fra Forrester Research.

Det er måske vane og ikke nødvendighed, der er grunden til, at de fleste virksomheder bruger Microsoft Word, skriver PC World. Andre tekstbehandlingsmuligheder vinder nemlig popularitet blandt små- og mellemstore virksomheder i USA, viser en rapport fra analysefirmaet Forrester Research.


Det er især nye webbaserede applikationer til tekstbehandling og deling af tekster på nettet, for eksempel Google Docs, Adobe Acrobat Reader og Zoho Writer, der bruges mere og mere.


Men de nye værktøjers begrænsede succes står ikke mål med deres evner, mener analytikeren Sheri McLeish, der står bag rapporten "Breaking Up Is Hard To Do: The Microsoft Word Love Story".

Mere intuitivt

Hun mener, at de nye konkurrenter til Word gør fildeling mere intuitivt, billigt og lettere at bruge, og at virksomheder derfor bruger programmet af vane og sikkerhedshensyn, rettere end fordi det er den bedste mulighed.


- Fordi Word er blevet så integreret i virksomheder de sidste 25 år, har organisationerne svært ved at bevæge sig væk fra brugen af det. Så på trods af al den støj, der er kommet fra de nye webbaserede skriveværktøjer – hvoraf de fleste er gratis for et begrænset antal brugere – har det ikke lykkedes dem at vinde brug i større virksomheder, skriver Sheri McLeish i sin rapport.


Microsoft er dog ved at komme med på vognen og har gjort det muligt at oprette og redigere dokumenter på nettet med applikationen Office Live Workspaces, hvor man før skulle bruge desktop-versionen.