Hardware

Alle elsker idéen - men hvem køber laptoppen?

Alle er enige om at elske 100$ laptop-projektet til verdens fattige børn. I bestræbelserne på at levere en god og billig bærbar til udviklingslandene, er der udviklet nye teknologier, der kommer os alle til gode. Men bestillingerne lader vente på sig.


grafik

Øjenbrynene er buskede og hæver sig over det skarpe blik, når professor Nicholas Negroponte erklærer, at han ikke er "in it for the money", men udelukkende for at sprede viden og velstand ved at give verdens fattigste børn en bærbar pc mellem hænderne. Som manden bag One Laptop per Child-projektet, også kendt som 100$ laptop, har han siden starten for tre år siden oplevet flere forhindringer på sin vej, end han kunne drømme om. Det sympatiske projekt på Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston med at udvikle en solid og billig bærbar til udviklingslandenes fattige børn, har ellers haft verdens bevågenhed og interesse fra november 2005. Her præsenterede Negroponte i selskab med Kofi Annan ved sin side den karakteristisk grøn-hvide bærbare pc for pressen. I ryggen har MIT-professoren en række sponsor organisationer, der hver har doneret to millioner dollars, det er fx AMD, Google, Red Hat, eBay og Nortel Networks. Alligevel har det været op ad bakke store dele af vejen og professoren rejser 330 af årets dage for at lave lobbyarbejde og gøde jorden for, at den nye teknologi og helt nye løsninger faktisk også ender ude hos de tiltænkte børn.

Intel var spild af tid
Senest har medierne mest nævnt projektet i forbindelse med skilsmissen fra Intel. Chip-producenten kom sent til som samarbejdspartner og er allerede er smuttet igen - og med stort rabalder. Negroponte kalder Intels mellemkomst for spild af tid og beskylder den store chip-producent for gentagne gange at have forsøgt at sælge deres egen Classmate-pc til de samme regeringer, som var ved at forhandle om at købe Negropontes grøn-hvide XO-laptops. Fx skulle en ordre fra Perus undervisningsminister på 270.000 XO-laptops være blevet annulleret efter, at Intel havde tilbudt sin Classmate-pc til samme. De potentielle aftagere til en 100$ laptop er anslået til at ligge omkring en milliard. Altså et kæmpe marked som andre spillere også vil ind på. Intel forsvarer sig med, at der ikke kun bør være én pc-løsning til børn og at intet firma har monopol på børn. Bruddet kom endeligt i januar i år og i dag er luften mere end kold mellem de to producenter. One Laptop per Child er ifølge Negroponte samtidigt gået glip af 32 millioner kroner, som Intel stod for at skulle skyde i projektet.

Mangler bestillinger
Men det er ikke det eneste problem, som non-profit organisationen har måttet slås med. Mange har vist interesse, men manglen på konkrete ordrer har forsinket hele processen. Målet var bestillinger på den lille pc talt i millioner, indtil videre mener man, at de reelle bestillinger ligger omkring nogle hundredetusinder. De første eksemplarer så - lidt forsinket - dagens lys i november 2007 i Kina og er sendt afsted til udviklingslande, bl.a. Sydafrika. Skorter det endnu på bestillinger af den 100$ laptop, der pt. koster cirka 170 dollars stykket, så mangler der ikke anerkendelse af den lille pc´s designmæssige kvaliteter.

Gennemtænkt design
Pc´en, der er bygget til små børnehænder og vejer 1,4 kilo, har vundet Brit Insurance Design Award 2008, ligesom den har fået designprisen Index-award sammen med en check på 750.000 kroner. Og der er lagt stor vægt på designet af den bærbare, der er udviklet så robust som muligt for at sikre en levetid på mindst fem år mellem børnehænder i områder, hvor den nemt udsættes for både sand og vand. Plastikken er to millimeter tyk mod normalt 1,3. Der er ingen sprækker vand eller sand kan trænge ind i. De runde hjørner og stærke farver tiltaler børnene, ligesom mesh netværk-antennerne ligner små ører, der slås ud på det grønne dyr.

Kilde: www.laptop.org, 60 Minutes, CBS,"What if every child had a laptop?"