Tavle- eller tablet-pc'erne har tilsyneladende en mægtig fremtid. De sidste to kvartaler har Apple solgt henholdsvis fire og syv millioner iPads, og når markedsanalytikerne kigger i krystalkuglen, vil begejstringen ingen ende tage: I 2015 vil der blive solgt mellem 70 og 250 millioner tabletter, lyder den festlige spådom.
Interessen for de tastatur-løse enheder er i hvert fald stor, og med Android i version 3 vil Google og partnere have del i det marked, som Apple indtil nu har domineret.
Forskellen fra smartphone til tavle-størrelse gør, at applikationerne ikke bare kan skaleres op fra tre til ti tommer. Der skal en ny brugeroplevelse til, og det er det, som Google vil opnå med Android 3. Den seneste udgave af operativsystemet rummer debuterende brugerfladeelementer og en ny, opfrisket brugerflade. Oveni kommer forbedret 2D- og 3D-grafik, understøttelse af multikernearkitektur og bedre muligheder for Android til virksomhedsbrug.
I slutningen af januar frigav Google det første forhåndskig på den nye platform.
Holografisk brugerflade
Centralt i den nye Android er en helt ny brugerflade, som Google kalder for "holografisk". Den er væsentlig fiksere end den vante Android-grænseflade. Fem virtuelle skærme, såkaldte home-skærme, gør det muligt at plastre widgets og apps op, som man har lyst, og dertil kommer en klassisk værktøjslinje eller "Action Bar" i toppen af skærmen, som kontrolleres af den aktuelle aktive app. Den kan benyttes til navigation, indeholde widgets og give kontekstuel information. På home-skærmene er der nem tilgang til de seneste anvendte apps og standard-apps, som er bedre egnet til større skærme, samt nemmere tekst-copy-paste.
På kode-siden er den største nyhed klassen Fragment, som gør det muligt at stykke en Activity op i mindre dele. En Activity er det brugerfladeelement, som en app er skabt af, og nu kan en activity bestå af fragmenter, som hver især har en række af de samme egenskaber som activity'er. Det gør det blandt andet nemt at skrive en app, som består af flere paneler, såsom et oversigtspanel til venstre og et indholdspanel til højre. Brugerfladeelementerne er blevet opdateret, og der er kommet en række nye til, herunder widgets til at vælge dato og kalender.
En række nye måder at skabe brugerinteraktion på er også tilføjet. Det gælder mulighed for at vælge flere elementer samtidigt samt muligheden for at benytte drag-and-drop. Et nyt clipboard, eller copy-paste, gør det muligt at klippe-klistre med vilkårlige medietyper på tværs af apps.
Flerkerne-kompatibilitet
På grafiksiden er der kommet et animationsframework med, som også kan animere brugerfladeelementerne. En 3D-grafikmaskine med navnet Renderscript gør det nemmere at skabe 3D-grafik i applikationerne.
Android kan med version 3 nu understøtte flere kerner i processoren. De første mobilprocessorer med mere end én kerne har allerede set dagens lyd, og ligesom i pc-verdenen er det antallet af kerner, der skal øges for at give bedre ydelse i fremtiden.
Google vil godt positionere Android som en erhvervsplatform, i modsætning til Apple, der bekender sig til forbrugsmarkedet. I tråd med denne holdning har Android 3 fået bedre muligheder for at administrere politikker for kryptering og passwords opbygning og levetid.
Motorola Xoom bliver den første Android 3-tavle på markedet. Den skulle være på gaden fra midten af februar i år på det amerikanske marked til en pris på 700 dollar eller 3.800 kroner i dagens kurs – sådan lyder rygterne i hvert fald.