Ja/Nej
I efteråret 2003 søsatte vi en ny måde at udpege APR'ere på - den endelige, tror jeg.
Et APR-træf i PROSA/VEST havde overbevist koordineringsgruppen for APR-netværket og undertegnede om, at den gamle måde, hvor første medlem på arbejdspladsen blev APR, var god nok. PROSA skulle bare sikre, at man fik mulighed for at takke nej.
Dette sikres via APR-posten, hvor man opfordres til at overveje sin situation som APR og et "Nej tak" er for os lige så vigtigt, som et "Ja tak", idet det giver et andet medlem på arbejdspladsen muligheden for at blive APR - noget mange medlemmer heldigvis gerne vil.
Som tak for tilbagemeldingen kvitterer PROSA med en t-shirt.
APR-netværket virker
At der er behov og brug for APR'erne, viser de seneste erfaringer - klart og tydeligt:
a) PROSAs Lønstatistik 2004 er netop lagt på webben, og vi kan berette om, at PROSAs lønstatistik er den mest dækkende for it-faget og baserer sig på i alt mere end 3.000 besvarelser. Den samlede svarprocent er på over 39 blandt de adspurgte. Det er langt højere end for andre organisationer, der laver lønstatistikker for it-medarbejdere.
Der er indkommet svar fra over 1300 forskellige virksomheder og arbejdspladser.
Der er mange årsager til dette flotte resultat, men der er ingen tvivl om, at mange APR'eres indsats har bidraget positivt til dette.
b) PROSA havde ved en fejl ikke modtaget en invitation til at deltage i en online-undersøgelse om brugen af klausuler. Til trods for at vi var midt i vinterferien, lykkedes det PROSA via de APR'ere, vi har mail-adresser på (brevpost ville simpelt hen have været for langsomt) at få lavet en brugbar undersøgelse, sådan at vi også kunne bidrage med input til den samlede undersøgelse. Noget vi var meget glade for. Mange PROSAmedlemmer er 'ramt' af klausuler og derfor er klausuler et prioriteret indsatsområde i PROSA.
Hvervekampagne
Her i foråret lancerer vi en hvervekampagne ude på arbejdspladserne. Det er vores håb, at APR'erne på samme positive måde som i ovennævnte to eksempler vil medvirke til at udbrede kendskabet til PROSA og sikre ny tilgang til PROSA.
APR'erne vil blive opfordret til at deltage i kampagnen via breve og i APR-posten, men du er også velkommen til at rette kontakt direkte til PROSA på , hvis du har lyst til at være med.
Vi kan ikke tilbyde de store hvervegaver, men der vil dog være en flaske vin pr. hvervet medlem samt mulighed for at deltage i en lodtrækning om 'en glad aften' - slår I jer sammen på arbejdspladsen, kan det blive til mange lodder (et pr. hvervet medlem).
Fremtiden
Der er stadig et par udestående opgaver, som der skal gøres noget ved.
APR-sitet - - er blevet taget i brug, men vi mangler desværre stadig at få implementeret "APR'ens område". Det har været mere besværligt end først antaget, bl.a. er vi løbet ind i leverandørproblemer i forhold til det lille hjørne af medlemssystemet, som skulle servicere APR-netværket. Vi har dog et begrundet håb om, at vi meget snart kan efterkomme et ønske fra mange APR'ere og få lukket op for "APR'ens område".
Antallet af mail-adresser på APR'ere skulle også meget gerne meget højere op. Vi har vel i øjeblikket ca. 20%, og det er alt for lidt, især når et af formålene med mail-adresserne var at APR-posten skulle overgå til at være mail-/webbaseret!
Så APR'ere! Kom nu ud af busken, forsyn PROSA med din mail-adresse, og vær med til at spare på den dyre porto, som jo som bekendt fik et ordentlig tryk opad i forbindelse med den seneste finanslovsaftale.
Endelig vil der senere på året blive sat fokus på netværksdannelse. Har du allerede nu input til dette tema, hører vi gerne nærmere på .
PROSA internt