Det er vores opgave at sikre, at PROSA til hver en tid leverer den bedste individuelle medlemsservice. Vi udstikker retningslinier for, hvor grænsen går for, hvilke sager vi kører, og vi følger sagsbehandlingen tæt. Vi er hele tiden orienteret om nye tendenser på it- arbejdsmarkedet. Når vi så oplever disse nye tendenser, tager vi affære.
Ferie uden varsel
Et eksempel kan være, at vi inden for det seneste år har konstateret, at mange arbejdsgivere forsøger at aftale sig bort fra ferielovens varsler i en opsigelsessituation. Sådan, at hvis du bliver opsagt eller selv siger op den 30. april, kan du blive pålagt at holde ferie i hele maj måned - både hoved-ferie og øvrig ferie. Efter ferieloven skal hovedferien ellers varsles med tre måneder. Om du i forvejen havde aftalt at holde ferie i juli eller august er i den forbindelse lige meget. Vi har lavet et juridisk udredningsarbejde på den fidus og hævder, at det ikke er i overensstemmelse med de muligheder, som ferieloven ved ændringen for fire år siden lagde op til. Vi har skrevet til ferielovskontoret i den anledning, men fik ikke hjælp i svaret. Så nu venter vi på at kunne køre en principiel retssag om dette spørgsmål.
Kontrakter på dansk
Et andet eksempel på et emne, vi har taget op på den måde er et krav om, at ansættelseskontrakter skal være på dansk. Vi ser nemlig stadig flere kontrakter på andre sprog, fortrinsvis engelsk eller amerikansk. Det kan ind i mellem være meget vanskeligt at gennemskue termer og vendinger i disse kontrakter. De er meget ofte skrevet, så man får det indtryk, at det skal være svært. F.eks. kan det være meget vanskeligt at tolke bonusaftaler. Det er ikke lykkedes os at komme igennem med kravet endnu. Der er i den danske lov om ansættelseskontrakter overhovedet ikke nogen krav til, hvilket sprog kontrakterne skal være på.
Værktøjer
Vi arbejder også hele tiden på at lave værktøjer, som kan gøre medlemmerne opmærksomme på deres rettigheder og muligheder for at forbedre løn- og arbejdsvilkår for de mange, som arbejder på individuelle ansættelseskontrakter. Værktøjerne kan selvfølgelig også bruges af mange andre. Vi har f.eks. en række standardkontrakter, som kan bruges i enhver situation, fuldtidsbeskæftigelse, deltidsbeskæftigelse, tidsbegrænset eller fast, med rådighedsvagt osv. Vi har også lavet en lang række pjecer, som fortæller om dine rettigheder. Klik ind på www.prosa.dk/publikationer og se på udvalget. Vi har også ansvaret for en faglig håndbog, hvor man kan få rådgivning om en lang række emner. Og vi skal også i gang med at se på den vejledning, du kan finde på internettet. Det er vores mål, at den skal blive langt bedre.
Tilfredshedsundersøgelse
Vi håber selvfølgelig, at du er tilfreds med den service, vi leverer. Men vi vil hellere vide det. Både det positive, så vi kan styrke det, men også det negative, så vi kan blive bedre. Derfor vil vi inden længe lave en tilfredshedsundersøgelse, hvor vi vil spørge nogle af de, vi har kørt sager for, hvordan de var tilfredse med det. Man kan selvfølgelig også altid maile til os med gode idéer på hlj@prosa.dk.
3 flasker vin for et godt navn
Vi leder efter et godt navn til den service, vi udbyder. "Individuel medlemsservice", kender alle internt i PROSA, men for medlemmerne er det måske ikke ganske klart, hvad det handler om. Det er først og fremmest vigtigt på internettet, at navnet er sigende for den, der skal have gennemset en kontrakt, lige er blevet afskediget, ikke har fået sine feriepenge eller har brug for rådgivning til indgåelse af aftale om rådighedsvagt. "Individuel Medlemsservice" vil måske ikke lige være det første man søger under på nettet i den situation. Kan du finde på et godt navn, så kvitterer vi med tre flasker god rødvin.
Send dit forslag til: hlj@prosa.dk inden d. 31/3.
PROSA internt