Hardware

Når harddisken går i stykker

Det er ikke sjovt, når harddisken går i stykker. Har man ikke en ordentlig backup, og det er der mange, der ikke har, kan man miste uerstattelige billeder, breve, film etc., og mange timers anstrengelse foran skærmen kan være tabt for evigt. Men fortvivl ikke. En af verdens førende virksomheder inden for dataefterforskning og -rekonstruktion ligger i Allerød. De har gjort til deres speciale at hjælpe virksomheder og privatpersoner med at genfinde og rekonstruere tabte data.

 

Prolog: Jeg skulle geninstallere min workstation med XP. Jeg satte cd'en i og boot op valgte harddisk 0 (C: drevet), fik det hele op at køre og skulle til at lave noget på mit data drev (disk 1). Så var det, at Computer Management fortalte mig, at disken var der, men ikke var partitioneret. Hmm, tænkte jeg, det tegner ikke godt.
Til alt held havde en kammerat oplevet nogenlunde det samme. Han havde fundet et program på nettet "GetDataBack", som fandtes i en version til FAT og en til NTFS. Og helt utroligt ledte den alle sektorerne igennem og fandt alle data, som man kunne kopiere over på en frisk harddisk. Hurra for det. Mine data var reddet.
Jeg fandt også "myrescue" på nettet, som er open source til Linux. Den gratis version lader dig ikke kopiere data fra harddisken.
Men da DVD-brænderen skulle tage backup, var datadrevet væk. BIOS'en vil ikke finde harddisken. Min sidste backup lå på QIC-80 bånd, som bliv taget i for år siden, og mit tapedrev er ikke understøttet af Windows XP.
Men, tænkte jeg, så kan jeg jo udvide min horisont og finde ud af, hvordan man gendanner data. Derfor tog jeg kontakt til Ibas, som jeg havde set i flere it-blade, og fik en aftale. De modtog min harddisk, og da jeg fik harddisken tilbage, var data lagt over på en DVD (2.4Gb). De eneste "fejl" jeg har fundet er, at et mappenavn var konverteret til hex decimaltal og et par enkelte dokumenter ikke kunne læses ordentligt.


Michael Harly var både offer for en ødelagt harddisk og en mangelfuld backup. Derfor kontaktede han Michael Garver fra Ibas. Og det viste sig, at Harly ikke var ene om at sløse med backuppen.
Ifølge Michael Garver er der flere og flere kunder i Ibas, fordi hverken virksomheder eller privatpersoner har haft den fornødne interne kompetence til at vide, hvordan man skulle håndtere f.eks. et Raid 5 system i en kritisk situation.
- En fælles overskrift kunne være: Backup-proceduren har været for dårlig, siger Michael Garver.
Et typisk forløb beskriver han sådan:
- Datarekonstruktionen starter som regel med, at folk oplever det ubehagelige pludselig ikke kunne få fat i deres data, fortæller Michael Garver. Det kan skyldes, at harddisken er gået i stykker, brændt af, eller der er kommet et headcrash, fordi den er gammel. Det kan også være at operativsystem, som har lavet ballade. Men ganske ofte er det en it-ansvarlig, som har været for hurtig på aftrækkeren.

24-7
Man kan få fat i Ibas døgnet rundt - hele ugen.
- Hvis det er en rigtig hastesag, så kan vi lave en aftale inden for meget få timer, fortæller Michael Garver, så sørger vi for, at det bliver sendt ekspres op til laboratoriet, og så går de i gang med det samme. Datatab kan være fatalt for f.eks. en produktionsvirksomhed, som jo ikke kan tåle, at tingene står stille. Det koster mange penge.
Når det virkelig haster, kører kunderne selv deres disk op til laboratoriet. Der går Ibas' folk i gang med det samme og arbejder med det, indtil de har en løsning, hvis det ellers kan løses. Og det kan det - i over 80% af tilfældene.

De svære sager
En meget stor del af de diske, som Ibas får til reparation, er fysisk skadede. Typisk headcrash. Også dem redder Ibas mange af.
- Softwareskaderne, hvor et operativsystem går ned, eller man er kommet til at smide noget, som ikke skulle have været i papirkurven, i papirkurven, kan som regel reddes af en it-ansvarlig, som finder noget software til recovery, siger Michael Garver.
Det er de svære sager, som lander hos Ibas.
- Står du med en ødelagt harddisk, så send den ind til os i stedet for at begynde at rode med den selv, anbefaler Michael Garver. Meget software kræver specialistviden, og du kan gøre mere skade end gavn, hvis du f.eks. begynder at rode med noget software, som går ind og skriver til disken i forbindelse med, at det forsøger at lave rekonstruktion. Det kan være katastrofalt. På den måde risikerer du, at der bliver skrevet på netop de data, som skal reddes.

Prøv ikke selv
Et accelererende headcrash kan også forvolde stor skade. Har man først en magnetisk partikel på magnetoverfladen på skiven, sletter den mere og mere, jo mere du skriver på den.
- Vi ser sager, hvor man på en weekend har skrabet alt magnetoverfladen af en disk. Og så er der ikke noget at gøre. For så ligger alle data magnetiske partikler ved siden af. Så lad være med at prøve med software, også selvom du er teknisk kyndig, understreger Michael Garver. Og også selvom det jo er meget billigere, hvis det lykkes. Han råder folk med slettede data til at vurdere: Hvor stor en risiko, har jeg råd til at løbe med de her data?

Diske i akvarier
- Vi får mange pudsige sager, fortæller Michael Garver. De mest spektakulære er f.eks. skibsforlis og katastrofer. Da et fly fløj ind i Pirellitårnet i Italien, kom diskene til Ibas. Men vi har også haft skibsforlis, hvor harddisken har ligget på bunden af havet i et stykke tid. Når pladen har været udsat for vandskade og er blevet våd, så må man ikke tørre den, for så starter du rusteprocessen. Derfor kommer folk kørende med akvarier i bilen op til laboratoriet med deres harddiske.
Han understreger, at Ibas er meget diskrete omkring deres kunder, fordi det ofte er pinligt for virksomhederne, at deres procedurer omkring backup eller sikkerhed er fejlet.

Første skridt: Spejlkopi
Når en disk kommer ind til Ibas, bliver den altid analyseret for at slå fast, hvad der er sket med den, og hvor meget der kan reddes. Foranalysen bruges til at vurdere, hvor lang tid, det tager, og hvor mange ingeniører, der skal tilknyttes, og dermed hvor meget det kommer til at koste. Det store parameter.
- Det er forskelligt, hvor hurtigt kunderne skal have deres data tilbage. Nogle er tilfredse med vores standardservice, hvor de får deres data tilbage i løbet af en uge, men hvis produktionsapparatet står stille, skal det være inden for et døgn. Og prisen er underordnet. Ibas forsøger altid at lave en identisk spejlkopi, hvis det er muligt ud fra deres meget store reservelager med 20-30.000 harddiske - næsten alt, hvad der er produceret af harddiske i mange år. Ibas afprøver altid forskellige former for rekonstruktion for at finde den optimale metode.

Links

FAT & NTFS
GetDataBack

Linux & Unix
myrescue

Ibas

Hvad koster det?
En foranalyse koster 3500 kr., og den tager to hverdage at lave.
Rekonstruktionspriserne varierer meget, men løber fra 5000 kr. og op efter. Og det er pr. sag. Ikke pr. megabyte.
Datamængden er ikke afgørende. Hvis det ligger fragmenteret og spredt ud over hele disken, kan få megabyte være et kæmpearbejde.
Der er ikke nogen øvre grænse, men Ibas har sjældent sager, der passerer 100.000 kr. Den passeres dog, når store serverstationer går ned.

Ibas, som havde 25 års jubilæum sidste år startede som et teknisk servicecenter, som primært servicerede computere og kalibrerede skærme.
Langsomt begyndte de at rekonstruere harddiske.
Virksomheden blev stiftet i Norge i den lille by Koksvinga 80-100 km øst for Oslo, hvor Ibas er den eneste it-virksomhed.
Labaratoriefaciliteterne er vigtige. Datarekonstruktion kræver et støvtæt rum, hvor luften er 50.000 gange mere ren for støv, end luften er normalt.
Tager man til Koksvinga og ser en Fort Knox-lignende bygning, er det højst sandsynligt Ibas.
Ibas har nogle ekstreme sikkerhedsprocedurer, fordi de arbejder med firmaers konfidentielle data.
Ibas er certificeret af det norske datatilsyn, og også det norske militær har sagt god for det.
I dag er Ibas en af verdens førende virksomheder inden for datarekonstruktion, datasletning og dataefterforskning.