Mit liv som netbankkunde startede dengang, hvor opkaldet foregik via en telefonlinje med et funky 2400 baud-modem direkte til banken. Supersikkert, syntes jeg dengang. Nu foregår den slags via en webbrowser. Og for mit vedkommende stadig uden særlig mange spekulationer over sikkerheden.
Men så for et par uger siden var der pludselig stor ståhej. For mange tusinde bankkunder var angiveligt under angreb fra ondsindede hackere østpå. De forsøgte at lænse konti og hverve mellemmænd til at medvirke til kriminelle transaktioner. Panik og manglende proportioner hos netbankkunder fulgte i kølvandet på den nyhed. Efter en invitation til at tale om sikkerhedsproblematikken i et par elektroniske medier tjekkede jeg så min egen netbank for lidt aktuelle informationer. Det fik jeg ikke meget ud af.
Fra min netbank kunne jeg klikke mig videre til en tilfældig netbaseret antivirusscanner, som krævede Internet Explorer for at virke. Derudover var der et par intetsigende råd i retning af ”tænk dig godt om inden du færdes på internettet”, og det var det. Og så blev jeg lidt knotten.
For bankerne behandler os netbankkunder nærigt. Netbanker ofrer ikke mange kroner på tilgængelighed. Og det kan være en pestilens eller decideret umulighed at tilgå sin netbank med andet end Internet Explorer og Windows 2000 eller nyere. Nu får netbankkunder lov til at udføre de banktransaktioner, som bankens ansatte tidligere sørgede for. Burde bankerne så ikke se på rationaliseringsgevinsten og levere lidt værdi tilbage i form af investeringer i sikkerheden for os bankkunder?
Giv os nogle værktøjer
At danske banker nu i kor kan råbe, at vi skal beskytte os, er ikke nok. Vi skal have konkrete anbefalinger og værktøjer. Herhjemme har bankerne haft ti år til at forberede sig på at opbygge sikkerheden i netbanker. De sidste tre til fire år har der været mange angreb på store udenlandske banker. Derfor burde det ikke overraske sektoren, at det nu er mindre banker, som de danske, der har kriminelles bevågenhed.
Så tag jer sammen, banker – også af hensyn til jeres eget erstatningsansvar. Det er urimeligt at efterlade intetanende netbankkunder, som ikke nødvendigvis er superbrugere, i en situation, hvor de skal reinstallere deres pc og kan være i dyb tvivl, om børnebørnenes feriebilleder også skal slettes, for at netbanken er sikker.
Så få næste netbanksversion med forbedret sikkerhed på markedet hurtigt. Samarbejd om at tilbyde os brugere værktøjer og programmer, så vi kan sikre vores pc mod sikkerhedstrusler. Invester i udviklingen af produkter, som kan sikre os mod phishing, genkende de mest udbredte keyloggere og tilbyde os transparens og indsigt snarere end frygt.
Og sørg så for at tilbyde nuanceret og ansvarlig aktuel information om trusselsbilledet, så alle netbankkunder kan fastholde de proportioner, som jo stadig gør det langt tryggere at opsøge banken på nettet frem for at hæve kontanter i pengeautomater på særdeles fysiske steder som Nørreport Station i København. Har du holdninger og bud til netbankerne. Så snak med mig på prosa.dk eller min blog, v2.dk/blogs/kurtwesthnielsen.
Synspunkter på denne bagside er ikke nødvendigvis udtryk for PROSAs holdning.