”Træt af at blive sporet online? Vi gemmer ikke dine personlige oplysninger. Vi følger ikke efter dig med annoncer. Vi sporer dig ikke. Nogensinde”.
Sådan ser velkomstbeskeden ud, når du besøger hjemmesiden hos søgemaskinen DuckDuckGo.
Den tilgang til privacy har været central for DuckDuckGo siden begyndelsen i 2008, og fra et lavt udgangspunkt er søgemaskinen vokset godt 50 procent årligt baseret på antallet af søgninger i de senere år.
Markant milepæl
Men måske bliver 2021 året, hvor DuckDuckGo for alvor folder sin vinger ud. I hvert fald oplevede søgemaskinen et pludseligt spring i popularitet i begyndelsen af januar, hvor DuckDuckGo rundede en markant milepæl med over 100 millioner daglige søgninger. I månederne forinden lå niveauet på cirka 75 millioner daglige søgninger.
Det store hop var ikke tilfældigt og skete i umiddelbar forlængelse af meldingen om, at brugere af Facebooks beskedtjeneste WhatsApp fremover er tvunget til at dele deres data med Facebook.
Og selv om der er langt op til Googles 50 milliarder daglige søgninger, så kan det være et tegn på, at flere begynder at stille spørgsmål ved techgiganternes forretningsmodel, der bygger på at indsamle så mange data som muligt om brugerne og sælge dem videre.
Gabriel Weinberg, der er stifter af DuckDuckGo, er ikke i tvivl:
”Vi er stolte af at have en forretningsmodel, som er profitabel uden at gøre dine personlige oplysninger til produktet”, skriver han i denne blog den 11. januar.
Datadeling
Den voksende bekymring for Facebook og WhatsApps privatlivspolitik og datadeling – og den tilsvarende opmærksomhed om Googles massive indsamling af data – har ifølge tech-mediet ZDNet fået mange brugere til at droppe WhatsApp og lede efter alternativer.
DuckDuckGo er netop kendetegnet ved, at de ikke indsamler data om brugerne, og at søgemaskinen giver de samme søgeresultater til alle brugere – i modsætning til flere andre søgemaskiner, hvis søgeresultater afspejler din historik.
”Faktisk er det en stor myte, at søgemaskiner er nødt til at tracke din personlige søgehistorik for at tjene penge eller levere søgeresultater af høj kvalitet. Næsten alle de penge, som søgemaskliner tjener (inklusive Google) er baseret på de keywords, du taster ind, uden at de ved noget om dig”, forklarer Gabriel Weinberg.
Donerer til privacy
DuckDuckGo blev stiftet i 2008 som en reaktion mod den stigende indsamling af data fra de store spillere som Google og Yahoo. Siden er DuckDuckGo vokset i popularitet og udbredelse år for år.
I 2014 blev søgemaskinen inkluderet som et tilbud i Apples Safari og Mozilla Firefox, og Tor-browseren har DuckDuckGo som default søgemaskine.
I dag har den Pennsylvania-baserede virksomhed 124 medarbejdere, og sideløbende har virksomheden doneret store pengebeløb til andre privacy-organisationer som Tor Project, Electronic Frontier Foundation (EFF), Javascript Blocker, Secure Drop og Open Street Map.
Indgangen til DuckDuckGo’s hovedkvarter i Pennsylvania.
Google – et reklamebureau
Men hvis det ikke er nødvendigt at høste data om brugerne for at tjene penge, hvorfor tracker Google dig så? Ifølge Gabriel Weinberg fra DuckDuckGo hænger det sammen med, at Google i virkeligheden er mere et annoncebureau end en søgemaskine.
”Hos Google bliver dine søgninger tracket og pakket sammen i en dataprofil, så annoncører kan følge dig rundt på nettet med påtrængende, irriterende og allestedsnærværende bannerreklamer gennem Googles massive reklamenetværk, der omfatter millioner af sider og apps. Det er grunden til, at når du søger efter noget på Google, så begynder du at se reklamer for det alle steder”, forklarer Gabriel Weinberg.
Han betegner Google og Facebook som de ukronede konger af både reach og audience, og han påpeger, at Google og Facebook i dag har installeret trackere på henholdsvis 76 procent og 25 procent af verdens hjemmesider ifølge et studie fra Princeton Web Transparency & Accountability Project.
”Men at bruge internettet behøver altså ikke at føles som om, du bliver overvåget”, skriver Gabriel Weinberg.
Signal og Telegram
Men DuckDuckGo er ikke de eneste, der har mærket fremgang efter stormvejret om WhatsApp og Facebook.
Ifølge ZDNet har historien givet en påmindelse til flere hundrede millioner WhatsApp-brugere om den dataindsamling, der konstant finder sted – og om deres ret til beskyttelse af privatlivet.
”De flokkes nu om Signal og Telegram, og det er ikke utænkeligt, at mange af dem fortsætter videre over til DuckDuckGo i stedet for Google”, skriver ZDNet.
Således gik Signal angiveligt fra 10 til 50 millioner nye brugere i løbet af få dage i midten af januar, mens Telegram rundede 500 millioner registrerede brugere. Den pludselige popularitet fik Signals servere til at gå ned i 24 timer.
”Vi har tilføjet nye servere og ekstra kapacitet i rekordfart hver dag i denne uge nonstop, men i dag overgik vores vildeste forventninger. Millioner og atter millioner af mennesker sender en besked om, at privacy betyder noget”, skrev Signal på Twitter ledsaget af dette foto.