Hvad kan PROSA hjælpe med
Har du lyst til at arbejde for bedre trivsel for dig og dine kolleger, har vi samlet et par gode råd her.
Sparing
Har du et arbejdsmiljøproblem kan du som medlem få sparring til at håndtere problemet. Det skal ikke være nogen hemmelighed at i langt de fleste tilfælde vil det enten kræve samarbejde med ledelsen eller at du kan samarbejde med din kolleger om at løse problemet.
Er der 10 eller flere ansatte på den virksomhed hvor du arbejder, vil der være valgt en arbejdsmiljørepræsentant, der kan stå for kontakten til ledelsen. Er der en arbejdsmiljørepræsentant på din virksomhed. Hjælper vi gerne denne både med at få fuldt overblik over hvilke regler der gælder, og hvordan man bedst kan håndtere problemstillingen i forhold til ledelsen.
Er der færre end 10 vil ledelsen være forpligtiget til at drøfte arbejdsmiljøet med de ansatte. Det er langt fra altid at dette bliver prioriteret særligt højt. Det kan derfor være nødvendigt at du enten selv eller du sammen med dine kolleger tager problemstillingen op med chefen. Hvis du selv har mod på at tage snakken hjælper vi dig gerne med at forberede den. Alternativt hjælper vi gerne med at få arrangeret et møde med dine kolleger så i sammen kan drøfte hvad i vil gøre.
Vil du forbedre din arbejdsplads vil det bedst kunne gøres i samarbejde med ledelsen.
- Er I færre end 10 ansatte på din arbejdsplads, vil det typisk skulle ske i direkte dialog med arbejdsgiveren.
- Er I 10 eller flere, vil der være krav om at arbejdspladsen har en arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsmiljøorganisation.
Du kan selv blive arbejdsmiljørepræsentant, og har du mod på det, vil de give dig de bedste muligheder for at komme i direkte dialog med ledelsen på din arbejdsplads. Du kan læse mere om det ar være arbejdsmiljørepræsentant på denne side.
Selvom du ikke er parat til at stå for kontakten med din arbejdsgiver, vil du sammen med dine kolleger kunne opnå et bedre arbejdsmiljø ved at I støtter hinanden.
På virksomheder med færre end 10 ansatte skal er arbejdsgiveren også forpligtiget til at samarbejde med de ansatte om arbejdsmiljø. Det vil i reglen ske via den årlige drøftelse om arbejdsmiljø og arbejdspladsvurderingen (APV), der skal gennemføres mindst hvert tredje år.
Den årlige drøftelse om arbejdsmiljø vil på små virksomheder typisk ske på et personale møde. Har I ikke afholdt en arbejdsmiljødrøftelse på din virksomhed kan du give din arbejdsgiver denne korte vejledning fra BFA-kontor.
Har I konkrete arbejdsmiljøproblemer I gerne vil have gjort noget ved, vil den årlige drøftelse være et sted hvor I kan tage det op. En anden mulighed er at få den med i Arbejdspladsvurderingen.
Syg af dit arbejde
Er du blevet syg af dit arbejde og du er medlem af PROSA vil vi anbefale dig at kontakte os, så kan vi rådgive dig med udgangspunkt i din konkrete situation.
Konflikter mellem kolleger
Det sker at arbejdsmiljøproblemet er konflikter mellem kolleger. Her kan vi støtte dig i at håndtere konflikten.
Ledelsen nægter at lytte
Hvis ledelsen nægter at gøre noget ved problemerne, kan det være en mulighed at klage til Arbejdstilsynet, der kommer ud på arbejdspladsen og laver deres egen vurdering og kan give virksomheden et påbud om at forbedre på forholdene. Fra PROSAs side kan vi enten hjælpe dig med at formulere klagen til Arbejdstilsynet, eller foretage den for dig. Du skal dog være opmærksom på at for at Arbejdstilsynet kan reagere på et arbejdsmiljøproblem skal du og dine kolleger være parate til at fortælle dem om det, når de besøger virksomheden.