Abejdsmiljørepræsentant

Har du lyst til at arbejde for bedre trivsel for dig og dine kolleger som arbejdsmiljørepræsentant, har vi samlet et par gode råd her.

Vil du forbedre din arbejdsplads vil det bedst kunne gøres i samarbejde med ledelsen.

  • Er I færre end 10 ansatte på din arbejdsplads, vil det typisk skulle ske i direkte dialog med arbejdsgiveren.
  • Er I 10 eller flere, vil der være krav om at arbejdspladsen har en arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsmiljøorganisation.

Du kan selv blive arbejdsmiljørepræsentant, og har du mod på det, vil de give dig de bedste muligheder for at komme i direkte dialog med ledelsen på din arbejdsplads. Du kan læse mere om det ar være arbejdsmiljørepræsentant på denne side.

Selvom du ikke er parat til at stå for kontakten med din arbejdsgiver, vil du sammen med dine kolleger kunne opnå et bedre arbejdsmiljø ved at I støtter hinanden. På virksomheder med færre end 10 ansatte er arbejdsgiveren også forpligtiget til at samarbejde med de ansatte om arbejdsmiljø. Det vil i reglen ske via den årlige drøftelse om arbejdsmiljø og arbejdspladsvurderingen (APV), der skal gennemføres mindst hvert tredje år.

Den årlige drøftelse om arbejdsmiljø vil på små virksomheder typisk ske på et personale møde. Har I ikke afholdt en arbejdsmiljødrøftelse på din virksomhed kan du give din arbejdsgiver denne korte vejledning fra BFA Kontor.

Har I konkrete arbejdsmiljøproblemer I gerne vil have gjort noget ved, vil den årlige drøftelse være et sted hvor I kan tage det op. En anden mulighed er at få den med i Arbejdspladsvurderingen.

 

Bliv arbejdsmiljørepræsentant

Har du lyst til at være i dialog med ledelsen om arbejdsmiljøet på din arbejdsplads, har du mulighed for at blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant.

Hvis der allerede er en arbejdsmiljørepræsentant på din arbejdsplads, er det en god ide at kontakte vedkommende, dels for at høre hvordan det går med arbejdsmiljøarbejdet, dels for at fortælle, at du har planer om at stille op.

Der er normalt valg til arbejdsmiljørepræsentant hvert andet år, men nogle gange glemmer man at afholde valget.

Hvis der ikke allerede er en arbejdsmiljørepræsentant, og du er på en virksomhed hvor der er 10 ansatte eller flere, vil vi anbefale, at du gør ledelsen opmærksom på, at der skal etableres en arbejdsmiljøorganisation.

Hvad kræver det at være arbejdsmiljørepræsentant

Der er ikke nogen formelle krav for at blive valgt til arbejdsmiljørepræsentant, men efter du er valgt, skal du deltage i et 3-dages obligatorisk kursus.

Herudover vil du få tilbudt årlig efteruddannelse, så du kan blive klogere på de emner, der er relevante i forhold til jeres arbejdsmiljø.

Har du brug for sparring eller konkrete råd, er du altid velkommen til at kontakte PROSA.

Opgaverne som arbejdsmiljørepræsentant:

Løbende dialog om arbejdsmiljøet

Samme med den ledelsesrepræsentant, der er i din arbejdsmiljøgruppe, har du løbende dialog om arbejdsmiljøet. Det kan enten være problemstillinger I selv har fået øje på, eller hvis der er en af dine kolleger, der kommer til dig med et arbejdsmiljøproblem.

Møder i arbejdsmiljøudvalget

Det er normalt at man mødes 4 gange om året i arbejdsmiljøudvalget, hvoraf det ene møde er den årlige drøftelse om arbejdsmiljø.

Den årlige drøftelse

Den årlige drøftelse er der, hvor arbejdsmiljøorganisationen evaluerer deres arbejde i året der er gået og opstiller mål for året der kommer. Samtidig skal man udarbejde en kompetenceplan. Det vil sige vurdere hvilke efteruddannelseskurser, de forskellige arbejdsmiljørepræsentanter skal tage i året der kommer.

Arbejdspladsvurdering

Virksomheden skal mindst hvert tredje år gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV).

Arbejdsulykker

Alle ulykker, også nærved ulykker, skal behandles i arbejdsmiljøorganisationen.

Nærved ulykke betyder, at der ikke er kommet nogen til skade, men at det har være tæt på.

I it-faget skyldes ulykkerne ofte at nogen falder eller snubler. I den forbindelse vil vi anbefale, at I ser på om vedkommende har båret på noget, om lyset på stedet er tilstrækkeligt, og om adgangsvejen har været ryddet.

Anmeld alle arbejdsulykker, da det er en måde sikre dokumentation, hvis det senere viser sig at du får mén.