Hardware, Systemudvikling og systemer, Software

Undgå et øhav af skyer

Integration er afgørende, hvis cloud-systemerne skal undgå at blive isolerede informationsøer.

Et øhav af skyer. Sådan kan it-arkitekturen se ud, hvis virksomhederne glemmer at tænke i integration, når de går ud i skyen: De ender med en samling cloud-løsninger, der hverken kommunikerer med hinanden eller med de interne it-systemer. Dermed er vi tilbage ved de informationsøer, som it-folk har arbejdet på at komme væk fra siden 1970'erne.
Cloud computing handler om at leje sig ind på it-systemer, der leveres over en internetforbindelse. Virksomheden slipper for at investere i hardware og software. Men de færreste virksomheder starter på bar bund: De har allerede noget intern it, som de ikke kan skippe fra den ene dag til den anden.
Den udfordring handler dette tema om: Hvordan integrerer man de eksisterende interne it-systemer med cloud-systemer? Banedanmark fortæller om vellykket integration med en PaaS-løsning (Platform as a Service). Firmaet udviklede et nyt system i skyen, der trækker på data fra et eksisterende system bag firewallen. Som en sidegevinst fik de ryddet op i gamle database-applikationer.
Falck har erfaring med integration på SaaS-niveau (Software as a Service). Virksomhedens eksisterende mainframe-applikation blev integreret med Salesforce-løsningen til CRM (Customer Relationship Management). Her flyder data begge veje, da mainframe-applikationen fortsat er i brug.

Nye kompetencer

Nogle it-folk følger udviklingen mod cloud med bekymring. Hvis virksomhederne ender med at købe al it på abonnementsbasis, forsvinder de traditionelle it-job. Eksperterne giver dem kun delvis ret: Ja, nogle af de tekniske opgaver med for eksempel at passe servere for en mindre virksomhed vil forsvinde.
Men cloud-systemerne driver ikke sig selv. Der skal også it-professionelle til at holde skyen i luften. Og der bliver brug for folk, der både har forretningsforståelse og kendskab til it. De skal hjælpe med at fastlægge krav og udarbejde kontrakter, så kunden får det rigtige udbytte af cloud-løsningen til den rette pris.
Dermed giver det god mening for it-folk at sætte sig endnu mere ind i, hvordan it bedst kan løse de opgaver, kollegerne kæmper med i hverdagen.
Om 20 år kan det godt være, at interne it-systemer er undtagelsen snarere end reglen. Måske består virksomhedernes it-installation til den tid kun af en internetforbindelse. Men selv da bliver der en opgave med integration. Så handler det bare om at integrere de mange forskellige cloud-systemer med hinanden.
Et skridt på vejen er føderationsløsninger, der lader systemer deles om brugerdata. På den måde behøver brugeren kun logge ind ét sted for at have adgang til flere systemer.