Ansatte med jobklausuler, der forhindrer dem i at søge konkurrerende job, får lavere løn end andre, viser tal fra PROSAs lønstatistik. Det er især konkurrenceklausuler, der giver en lavere løn, og endnu mere markant er det, når man har både konkurrence- og kundeklausul. Her er lønforskellen 10 procent.
Forskellen er markant, og det bekræfter det indtryk, PROSA har fra dagligdagen, at klausulerne i de fleste tilfælde blot bruges for at fastholde den ansatte. Det bekymrer forbundssekretær i PROSA Hanne Lykke Jespersen, fordi folk omfattet af klausuler tværtimod burde blive kompenseret via en højere løn.
– Det burde være medarbejdere, der er særligt vigtige for virksomheden, som pålægges disse klausuler. For konkurrenceklausuler er det faktisk et lovkrav, at man skal være en særligt betroet medarbejder. Og så er forventningen jo, at de får en højere løn, siger Hanne Lykke Jespersen.
– En forklaring på tallene kan være, at man er ringere stillet i en lønforhandling, hvis muligheden for at få andet arbejde er forringet. At lønnen er lavere, når du oven i en konkurrenceklausul også har en kundeklausul, peger også i den retning. Der er ikke tvivl om, at jobskifte ellers er en meget udbredt måde at opnå lønstigninger på.
Hanne Lykke Jespersen opfordrer til at være opmærksom på, hvordan en klausul kan påvirke ens muligheder for jobskifte og lønstigning.
Hemmelige klausuler
En stor del af PROSAs medlemmer er stadig pålagt konkurrenceklausuler. Men det bekymrer Hanne Lykke Jespersen endnu mere, at mange ikke tæller med i statistikken, fordi de er omfattet af hemmelige klausuler, der forhindrer dem i at få job i en konkurrerende virksomhed.
PROSA har i år spurgt, om medlemmerne har kendskab til klausuler, som ikke fremgår af ansættelsesaftalen. Kun 1,4 procent svarer ja, mens 3 procent svarer, at det tror de. 44,9 procent svarer, at det tror de ikke, mens 34,3 procent er overbevist om, at de ikke har nogen hemmelig klausul, og 16,4 procent svarer ved ikke.
– Så vi må sige, at disse klausuler, som ikke fremgår af ansættelsesaftalen, i langt de fleste tilfælde virkelig er hemmelige, siger Hanne Lykke Jespersen.
- Vi hører dog fra en del kontakter, som vi har med advokater, som rådgiver arbejdsgivere ved kontraktindgåelser, at antallet af klausuler ikke er faldet. Og da antallet af klausuler i kontrakterne ikke er steget, tyder alt på, at rigtig mange it-folk stadig er bundet af hemmelige klausuler.
– Det er ellers nu lagt fast, at det er i strid med ansættelsesbevisloven at indgå disse hemmelige klausuler. Der mangler så fortsat retspraksis for, om beviset alene ligger på lønmodtageren, og om hvor konkret betydning det skal have haft for lønmodtageren for at kunne udløse erstatning. Hvis de hemmelige klausuler skal væk, er det vigtigt, at det er økonomisk meget risikabelt at indgå disse klausuler, pointerer Hanne Lykke Jespersen.