Det lysner for spilbranchen

Spilbranchen er en talentfabrik, hvor drømme kan blive til virkelighed. Men vi skal også passe på arbejdsforholdene i branchen, og derfor er det fantastisk, at PROSA har været med til at skabe en tværfaglig brancheklub. Det skriver Curt Kjærsgaard Raavig, der er næstformand i PROSA, i denne kommentar.

Spilbranchen er en succeshistorie, som i høj grad er flettet sammen af stor kreativ nerve, kolossal passion og benhård konkurrence. Det er en branche, vi kan være stolte af og som bobler af virkelyst og omsætter for milliarder. 

Og det er en talentfabrik, hvor drømme kan blive til virkelighed, men også hvor arbejds- og lønforhold mange steder har sakket langt efter den øvrige it-branche. Der har været lidt for meget junglelov i den vildtvoksende underskov af firmaer og lidt for stor udnyttelse af, at man kan vride såvel de sidste dråber af tid ud af ansatte, når brændstoffet er drømme og passion.

Heldigvis er det løbende blevet bedre de senere år. Og et meget stort skridt er netop taget for at få samlet og organiseret forholdene for spiludviklere her i 2024. Det er i høj grad sket ved PROSAs indsats for at få samlet de ansatte i branchen og sætte fokus på løn- og ansættelsesforhold og organisering.

Således har en tværfaglig brancheklub, Gamers Workers Guild, set dagens lys her op til sommerferien. Lørdag d. 29. juni 2024 blev den dannet. Det er godt nyt for spillebranchen. Klubbens mål er nemlig at sikre bedre vilkår for spiludvikling – og bedre vilkår for dem, der arbejder inden for branchen.

Spillebranchen er spændende og tiltrækker mange unge talenter, også talenter som gerne giver den en ekstra skalle for at være i drømmebranchen. Nu kan vi omsider sikre os, at der bliver passet bedre på dem og at de over en bred kam, får skabt vilkår og sikkerhed, som deres kolleger andre steder inden for it- og tech, tager for givet.

Der er brug for perioder, hvor der er normale arbejdsuger, og alt ikke styres af næste deadline.

Der er brug for perioder, hvor der er normale arbejdsuger, og alt ikke styres af næste deadline, ellers brænder man ud. Det er sket for mange, som er søgt væk eller har måttet sande, at helbredet før eller siden altid får de sidste ord. Stress er allerede en folkesygdom, som vi skal tage langt bedre livtag med. Her er det helt nødvendigt at tage opgøret med arbejdsforhold i en branche, som mange steder har været præget af været økonomisk usikkerhed, lange arbejdsdage og -nætter, og konstante perioder af spidsbelastning.

Det spadestik er taget nu.

Og det er vi i PROSA stolte af at være med til, som netop den eneste fagforening, der udelukkende har fokus på og forståelse for arbejdsforhold i it- og tech.

Spilbranchen er absolut en vigtig del og fantastisk del af it-landskabet. Og måske også en ufortjent overset del. Det skal vi have gjort noget ved.

Det er også en branche, der tiltrækker mange udlændinge. De kender ikke automatisk til de rettigheder og den model, vi bygger vores danske arbejdsmarked på. De har ikke nødvendigvis et dansk sikkerhedsnet og risikerer nemt at blive udnyttet.

Spillebranchen er på rette vej, det går fremad, men de er der ikke endnu. Derfor er det også vigtigt at sikre en lige konkurrence, hvor de virksomheder, der giver ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, ikke udkonkurreres af dem, der ikke gør det ordentligt.

Spillebranchen er på rette vej, det går fremad, men de er der ikke endnu.

Vi skal presse på; branchen er for længst vokset til en størrelse, hvor den skal til at være moden. Omsætningen overstiger film- og tv-området. Også derfor skal økosystemerne virke, talenterne plejes, nye uddannes, og det skal være en branche, hvor man kan være i mange år, så viden og innovation ikke mistes, men vokser.

Det kræver styrke, og sammen bliver vi stærke. Derfor er det godt, at klubben dækker et bredt udsnit af fagligheder og roller inden for spildesign og udvikling. Klubben og initiativerne bakkes op af flere fagforeninger. Fællesskab og sammenhold er nemlig vejen frem til at sikre ordentlige vilkår.

Det kræver også, at arbejdet bliver kendt, så tal om det med dine kollegaer og bekendte og vær med til at skrive næste kapitel i spilindustrien.

Og hvis du vil høre mere, har spørgsmål, eller vil hjælpe, så tag fat i Mirza Cirkinagic eller Bjarke Friborg herinde i din it-fagforening PROSA.