Studerende

GHOST: Det danske successpøgelse

Du har set masser af deres animation, du ved det måske bare ikke. Deres showreel er spækket med kendte reklamer, danske og udenlandske film, såsom Viasat-havenisserne, De fortabtes sjæles ø, Harry Potter, Hellboy 2, Ninja Assasin og mange mange flere. Kender du ikke allerede Ghost, så skam dig, mens du læser denne artikel.

Det er en kold og blæsende novemberaften i Ballerup. Inde bag Ingeniørhøjskolens tykke mure sidder godt 30 elever med et intenst blik rettet mod et stort hvidt lærred. Foredragsholder Jeppe Nygaard Christensen får en opmærksomhed, som skolens lærer ville dø for at opleve. Spøgelset er indtrådt i rummet, og denne aften får vi alle sammen en tur under lagenet.
Jeppe Nygaard Christensen grundlagde Ghost tilbage i 1999 sammen med sine to venner Martin Gårdeler og Aksel Studsgarth. Dengang startede de deres animationsfirma i en lille campingvogn uden for København. Deres mål var klart: De ville animere film for Hollywood.
“Så let gik det ikke” siger Jeppe Nygaard Christensen med et sløret blik, når han husker tilbage på de sidste ti års udvikling af Ghost. En rejse, der indeholder mange op- og nedture, udfordringer og hånende bemærkninger fra store kanoner i Hollywood. På de 10 år har Ghost udviklet sig fra en campingvognsvirksomhed til en af Skandinaviens største visuel effekt-virksomheder. Det er ikke manglen på gode historier, der denne aften i Ballerup får Jeppe Nygaard Christensens foredrag på to timer til at føles som fem minutter.

Reklamer først og fremmest

Det ligner et billede fra en dårlig ferie, men er opstarten til en succesrig virksomhed. Uden uddannelse startede de tre venner Ghost op efter at have været legekammerater og kollegaer i Legos hemmelige 3D-laboratorium.
Drømmen og lysten førte dem sammen i en campingvogn bestående af en masse hardware, hvor de kunne starte deres livsprojekt: Vejen til Hollywood.
Men den går ikke direkte fra en camper ind på de amerikanske produceres blanke gulve.
“Hurtigt opdagede vi, at det første skridt til at udvikle os og tjene penge måtte findes i danske reklamefilm”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen og viser et klip fra deres første reklamefilm, som er alt andet end imponerende i nutidig sammenhæng.
Den hånlige latter stopper da også prompte, når Jeppe Christensen Nygaard smider Ghosts nutidige showreel over skærmen. Her kan nævnes Viasats havenisser, PostDanmarks snemand, Coca-Cola zero-reklamerne, Boxer-manden, Tulips krokodille og bjørn, Toyota Tivoli, Gori-musen og mange flere.
Fælles for alle spøgelsesproduktionerne er, at der altid knytter sig en sjov lille historie eller kommentar til selve reklamen. Fx har Jeppe Nygaard Christensen aldrig forstået, hvorfor bygningen skal springe i luften, efter kæresten flygter ud af bygningen i Coca-Cola zero-reklamen. Heller ikke hvorfor manden fra boxer-reklamerne absolut skal se sådan ud.

 

Den gyldne bjørn

Udfordringer for Ghost er en kærkommen faktor. Faktisk husker Jepper Nygaard Christensen bedst de produktioner, som har været vanskelige.
“Denne her reklame er vi meget stolte af, da der var mange ting, vi ikke havde gjort før, så vi lærte en masse og udviklede os” fortæller han om Tulip-reklamen, som tog ni personer otte uger at lave. Tulip-bjørnen, som i reklamen bliver interviewet, kostede Ghost mange entrebilletter til zoo, hvor de studerede bjørnes pels og bevægelser.
Tre ugers optagelse af bjørne og forberedelser. Derfra en uges formning af bjørnen og dernæst selve animationen og tonsvis af renderinger er noget af processen, som Jeppe Nygaard Christensen beskriver som en stor udfordring, da Tulip krævede alt i 3D.
“Produceren sagde, at hvis vi ikke kunne lave det, ville de finde et andet selskab til udfordringen” fortæller Jeppe Nygaard Christensen, som især husker bjørnens pels som den store tidsrøver. På Ghosts hjemmeside kan du se behind the scenes.

Danmark før Hollywood

Gennembruddet til Hollywood er først kommet de seneste år. De tre venners Hollywood-drømme måtte ligge i mange år, før de fik indset, at vejen til Hollywood ikke går igennem reklamefilm, men spillefilm.
“Vi viste vores materiale til Hollywood, og de var absolut ikke imponerede. Derfra lærte vi, at vi skulle markedsføre os hårdere og producere filmeffekter i Danmark først”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen om deres første mislykkede Hollywood-besøg.  
Derfor kom De fortabtes sjæles ø, som en udstrakt hånd fra den danske filmbranche og gav Ghost muligheden for at prøve kræfter med mere end blot reklamefilm.
“Hvor mange af jer har set De fortabtes sjæles ø”, spørger Jeppe Christensen tilbage i det lille lokale i Ballerup. Tre-fire af de tredive studerende rækker hånden op. Skuffelsen prentes ned over ansigtet på Jeppe Nygaard Christensens ansigt, og han siger hårdt:
“Ikke nok af jer tydeligvis. Se den! Den er virkelig god”.
Og ikke så mærkeligt, Jeppe Nygaard Christensen synes det, da det er den hidtil mest vanskelige visuel effektkrævende film på dansk grund. En film, der økonomisk kostede fire millioner kroner og tidsmæssigt to et halvt år.
Især det onde fugleskræmsel i filmen var den store udfordring. Instruktør Nikolaj Arcel endte med selv at spille fugleskræmslet, da han havde store krav til fugleskræmslets bevægelser. Filmen består af mange vanskelige scener, som Jeppe Nygaard Christensen har gemt i hukommelsen:
“Vi havde en scene, hvor der skal gå ild i fugleskræmslet. Og jeg mener stadig den dag i dag at rigtig ild er løsningen, så vi satte ild til en stuntmand som løb igennem lokalet”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen med den bemærkning, at første gang glemte de at tænde kameraet og måtte tage det om flere måneder efter. Og efter næste optagelse valgte instruktør Nikolaj Arcel at klippe det ud af filmen.
Et andet klip, hvor fugleskræmslet hopper op af en villapool, skulle Ghost bruge vandet som steg op fra poolen. Den klarede de med lidt sprængstof, der endte med at revne hele poolen og sende en ekstraregning til produktionsselskabet Zentropa. Men Ghost fik sit klip med vandstråler, som sprøjtede op af poolen.

Mødet med Toro

De fortabtes sjæles ø gav ikke en one-way-ticket til Hollywood. Det krævede en god kontakt i Double Negative, som står bag visuelle effekter på en lang række Hollywood-film.
Pludselig ringede de og sagde: Jeppe, du skal til London nu og møde Toro”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen om sit wake-up-call.
På det tidspunkt var den kendte instruktør, som har instrueret blandt andet Pans Labyrint og Blade II, i London for at forberede sin næste film Hellboy 2.
“Guillermo del Toro smadrede vores materiale fuldstændig og pegede alle fejl ud på få minutter og sagde så, at vi kunne lave de første fire minutter til Hellboy 2”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen om det mærkelige, men gode møde med Toro.
Tilbage på kontoret på Nørrebro ringer telefonen en måned senere fra Double Negative, som fortæller, at produceren John Swallow også skulle imponeres.
“Da vi kom til Hollywood for anden gang, mødte vi ind på John Swallows kontor og blev bedt om at tage plads. Kort tid efter kommer en fyr ud fra hans kontor med ordene: He eats people”, griner Jeppe Nygaard Christensen i sit deja-vu over de tre venners angst, inden de gik ind på kontoret til den berygtede John Swallow.
Med John Swallows ord “welcome to the team” gik de tre venners største drøm for første gang i opfyldelse. Fra campingvogn til Hollywood var en realitet, og Ghost fik lov til at lave de første fire minutter af Hellboy 2.  

Hollywood før Danmark

Siden da er det gået stærkt, og Ghost har lagt sit hvide visitkort på mange produceres hylder siden Hellboy 2.
I Hollywood taler man om ”the danish ghost boys”, som er klar til nye udfordringer. Men nogle gange må vennerne også køle de gale Hollywood-producere lidt ned, som fx da de blev bedt om at animere en buseksplosion til filmen Traitor. Tidsfristen var meget kort, og Jeppe Nygaard Christensen sagde, at missionen var utænkelig inden for den ønskede tidsramme. Den eneste løsning var, at de rent faktisk sprængte en rigtig bus i luften.
“Så ringede vi til Arriva og spurgte, om de havde en bus, vi kunne sprænge i luften”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen om den skøre ide, der udviklede sig til en gigantisk eksplosion forvoldt af ikke mindre end et kilo plasticsprængstof.
Tilbage i den blæsende novembermåned i Ballerup viser Jeppe Nygaard Christensen de frådende tilhører-øjne det sidste nye værk, Ninja Assasin, som man ikke får mindre lyst til at se efter at være blivet introduceret i Ghost-medvirken. Hvad mon det næste bliver, tænker de fleste.

Ingen overtid i Ghost

Inden Jeppe Nygaard Christensen forlader Ballerup for denne gang for at nå sit fly til London, hvor nyt arbejde venter, kræves et tip til vejen ind i branchen. De sidste to timers sjove historier har ikke givet de animationsstuderende mindre lyst til faget.
“Som udgangspunkt er der ingen krav”, fortæller Jeppe Nygaard Christensen. Ghost tilbyder ulønnet praktik og har to gående ad gangen. Nogle er der tre måneder, andre seks måneder. Og som praktikant i Ghost er man en del af teamet. Jeppe Nygaard Christensen lægger da også stor vægt på, at firmaet ikke tolererer primadonnaer, som giver negativ energi. I Ghost arbejder man som et team, og overtid er som udgangspunkt heller ikke tilladt:
“Jeg er virkelig stolt over, at vi har undgået overtid, da vi har erkendt, at den livsstil med lange nattetimer, cola og usund mad tager lysten fra alle”, fortæller Jeppe Christensen, der opfordrer alle til at sende en showreel, som viser, hvad de kan. Ghost har cirka 40 ansatte og som Jeppe Nygaard Christensen siger: “ Vi har ingen planer om at flytte til L.A., vi har det godt her i Danmark”.
Links:
Nyd Ghost og Double Negatives showreels på:
www.ghost.dk
www.dneg.com