PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Systemudvikling og systemer, It-tendenser

GOTO 2017: Fokus på open source og agil udvikling

Danmarks største udviklerkonference præsenterede et udvidet program i år.

De årlige GOTO-udviklerkonferencer spænder vidt. Fra inspirational talks, som indfanger og formulerer, hvad der er essensen i at være udvikler, til konkrete case-historier og værktøjsdemoer. Sådan var GOTO 2017, der blev afholdt fra 1. til 3. oktober, også skruet sammen, men vanen tro havde arrangøren, Trifork, opdateret formen på et par områder. I år var det for eksempel muligt at tilmelde sig en hvilken som helst dag og antal dage, man ønskede sig – eller kunne få chefen til at bevillige.

Konferencen var i år udvidet til tre dage, denne gang med start en søndag. Ifølge arrangørerne var det dog mest en logistisk tilfældighed, at søndagen blev bragt i spil, så næste år kan det lige så godt blive en mandag til onsdag med efterfølgende workshopdage. GOTO 2017 kunne præstere en lille stigning i deltagerantallet, der i år landede på 1.250. Bella Center er dog stadig rigelig stort til at rumme det antal – det er højst ved det første rush mod buffeten, at der opstår en smule trængsel. Et selvstændigt "No slides – just code"-spor og et sikkerhedsspor var også blandt nyhederne i år. Det samme var en Networking Lunch for Women in Tech.  

Open source

GOTO er i den grad præget af open source og agil udvikling, så både auditorier og gangarealerne summer af snak om Docker, Kubernetes, Serverless, Continuous Development, Mob Programming osv. osv. Alt, der sætter udviklere i stand til at gøre det, de er bedst til, er i høj kurs. Og hvad det er, har specielt key not speakerne ofte et bud på. Jessica Kerr, udvikler hos Atomist, ser udviklere som forældre, der har en opgave med at bringe et lille barn til verden og sørge for at bringe det sikkert fra de tidlige barnestadier gennem teenageårene til en voksentilværelse som stabil og nyttig software. På det mere konkrete plan formulerede hun udviklerens opgave som "making decisions and recording them in code", og alt, der stod i vejen for at gøre det, skulle så vidt muligt automatiseres.  

Se videoer af nogle af oplæggene på GOTO's YouTube-kanal. Præsentationerne kan findes på gotocph.com under "Schedule".