Ophavsret

ACTA's ophav

Vejen til ACTA og videre ud ad ophavsrettens snørklede veje.

Det er 20 år siden.
Eric Clapton sang om himmelske tårer i "Tears in Heaven", Nirvana fik grunge til at gå mainstream med "Smells Like Teen Spirit", og Whitney Houston erklærede sin evige kærlighed med sangen "I Will Always Love You" til Kevin Costner, som spillede bodyguard i filmen af samme navn.

1992 – Audio Home Recording Act

Året var 1992, og mens musikere, filmmagere og andre kreative kunstnere havde travlt med at skabe musik- og filmværker, arbejdede plade- og filmselskaber på at forhindre kopiering af musik og film muliggjort ved hjælp af teknologier som videobåndoptagere, kassettebåndoptagere, cd-afspillere og den splinternye DAT (Digital Audio Tape)-teknologi. Selskaberne mente, at digital kopiering ville underminere musikmarkedet, og at videobåndoptageren var en dødelig trussel mod Hollywood.

Film- og musikbranchen lobbyede i den amerikanske kongres for at gøre noget mod truslen, og resultatet blev loven Audio Home Recording Act, der generelt gav lov til kopiering af musik og video til privat brug, men slog ned på uautoriseret kopiering med henblik på kommercielt salg.

1994 – GATT og TRIPS

Et par år senere sang danske onehit-wonder Whigfield sig til et internationalt hit med dancetracket "Saturday Night", Bruce Springsteens "Streets of Philadelphia" fra filmen "Philadelphia" blev et hit, og Beck erklærede sig selv som Loser med sangen af samme navn.

Året var 1994, og mens musikere, filmmagere og andre kreative kunstnere havde travlt med at skabe musik- og filmværker, arbejdede plade- og filmselskaber på at forhindre kopiering af musik og film.

Denne gang gik de ikke via den amerikanske kongres, men via det internationale handelssamarbejde General Agreement of Tariffs and Trade (GATT). Agreement on Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) blev født og introducerede for første gang intellektuel ophavsret i det internationale handelssystem.

1996 – WIPO CT og DMCA

Et par år senere var spanske Los Del Rio de skyldige gerningsmænd bag mange pinlige Macarena-danse, Spice Girls ville gerne være Wannabe og Fugees rap-kyssede sig blidt gennem "Killing Me Softly”.

Året var 1996, og nu vakte den begyndende udbredelse af World Wide Web bekymring hos plade- og filmselskaberne.

World Intellectual Property Organization Copyright Treaty (WIPO CT) blev forhandlet på plads. Den aftale blev senere implementeret i USA i form af Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Teknologi-interesserede nørder og hackere beklagede sig over DMCA, men krikken gav ikke genlyd i den brede befolkning.
EU implementerede WIPO CT med en række direktiver som e-handelsdirektivet og copyrightdirektivet, også kendt som InfoSoc-direktivet, som i Danmark blev implementeret i ophavsretsloven og e-handelsloven.

Nu – PIPA, SOPA og ACTA

20 år efter Audio Home Recording Act er diskussionen om ACTA på sit højeste. Kritikken og debatten spreder sig fra jurister og teknologi-interesserede til den bredere befolkning. Musikere, filmmagere og andre kreative kunstnere har travlt med at skabe musik- og filmværker, mens pladeselskaber og filmselskaber arbejder på at forhindre kopiering af musik, e-bøger, computerprogrammer og film muliggjort af nye teknologier.

Whigfield vil formentlig ikke hitte igen, men ellers anes et mønster.