Arbejdsmarkedet

Ældre handicappet m/k søges

Nyt lovforslag gør det forbudt at sortere medarbejdere fra pga. deres alder eller handicap. Læs her om hvor PROSA ser de gode takter og hvor mislydene er.

 

Mange ældre blev fyret, da staten for nogle år siden havde en større fyringsrunde. Det var der ikke så meget at gøre ved, da der ikke var lov mod diskrimination på grund af alder. Men nu skal det være forbudt at forskelsbehandle pga. alder og handicap. I forvejen er det forbudt at diskriminere på grund af race, hudfarve, køn, tro, seksuel orientering, politisk anskuelse samt national, social eller etnisk oprindelse.

Delt bevisbyrde er interessant
Et nyt lovforslag indeholder nemlig bestemmelser om, at det skal være forbudt at lægge vægt på alder ved ansættelse, under ansættelse og ved afskedigelse. Det interessante ved forskelsbehandlingsloven er, at der er delt bevisbyrde. Dvs. at man skal kunne sandsynliggøre, at der er sket et brud på loven - og det er arbejdsgiverens opgave at sandsynliggøre, at det er der ikke. Hvis der fx er en fyringsrunde på arbejdspladsen og alle syv afskedigede er over 50 år, så er det sandsynligt, at der er sket en forskelsbehandling og arbejdsgiveren skal bevise, at der er saglige grunde for fyringerne - og ikke alder. Ellers ville det stort set være umuligt at bevise, at en arbejdsgiver forskelsbehandler. Det er under alle omstændigheder yderst vanskeligt ved ansættelser.

Når du fylder 65, er det ud
I mange kontrakter og overenskomster står, at ansættelsesforholdet ophører, når man bliver 65 år. Mange steder har indrettet sig på, at det er legitimt at afskedige lønmodtagere, når de når folkepensionsalderen. Så selvom regeringen ønsker at holde folk i arbejde så længe som muligt, vil man ikke indføre forbud mod, at lønmodtageres sidste salgsdato går ved de 65 år. På lang sigt vil regeringen bekæmpe disse begrænsninger i kontrakter og overenskomster, men ikke på nuværende tidspunkt. I PROSAs overenskomst med henholdsvis SAS og CSC Airline Solutions er grænsen med de 65 år nævnt, mens det ikke står i CSC´. I PROSA er der delte meninger om det. Flere medlemmer, som er over 65 år, ønsker at fortsætte med at arbejde. Men er det er rimeligt at blive på arbejdsmarkedet, når der er så stor arbejdsløshed? Eller man bør overlade pladsen til en yngre?

Seniorordninger er i orden
Det står i lovforslaget, at loven ikke er til hinder for, at man fremmer de ældre lønmodtageres beskæftigelse. Det betyder blandt andet, at de seniorordninger, vi kender i dag, fortsat vil være lovlige. De mest almindelige går ud på, at man kan gå på nedsat tid og samtidigt få indsat pension, som var man på fuld tid. En uges ekstra ferie er heller ikke ualmindeligt. Ligeledes bevares fratrædelsesgodtgørelserne ved 12, 15 og 18 års ansættelse.

Unge må gerne diskrimineres
I Funktionærloven står nu, at man skal være over 18 for at kunne få erstatning for uberettiget afskedigelse. Dette forslås fjernet. Men krav om at man skal være 25 år, før man indtræder i en pensionsordning, bliver ikke forbudt efter loven. Spørgsmålet om anciennitetsskalaer bliver også berørt i bemærkningerne til lovforslaget, da de kan virke diskriminerende overfor yngre personer. De bliver ikke forbudt. For it-fagets vedkommende er lønnen i høj grad anciennitetsbestemt - det fremgår af PROSAs lønstatistik - også selv om godt halvdelen af vore medlemmer er på individuel kontrakt. I PROSA/STATs overenskomst med Personalestyrelsen er det endnu ikke lykkedes os at få slettet, at unge under 20 år skal aflønnes på 95% af trin 1. Selv om det ikke berører mange, finder vi, at det er en uacceptabel diskrimination. Det er svært at finde rimelige begrundelser for kunne diskriminere unge alene på grund af alder. PROSA er imod den slags diskrimination.

Beskyttelse af handicappede
Af lovforslaget fremgår, at en virksomhed ikke må lade være med at ansætte en ansøger på grund af handicap - med mindre det er meget økonomisk belastende. Hvis virksomheden kan få tilskud, vil det ikke blive betragtet som økonomisk belastende. En virksomhed som har en medarbejder med handicap kan få tilskud til hjælpemidler som fx særlig stol, blindskriftudstyr mv. Man kan også få tilskud til at ansætte en personlig hjælper i op til 20 timer om ugen.

Udseende
Lovforslaget tager ikke stilling til diskrimination på grund af udseende, men overlader det til domstolspraksis. Hvis fx en deformitet ikke har betydning for erhvervsevnen, men kan give anledning til diskrimination bliver dette ikke berørt af lovforslaget. PROSA finder ikke den form for diskrimination mere legitim end nogen anden form.

Lovforslaget om forskelsbehandling pga. alder og handicap er en implementering af EU-direktivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv. I direktivet er der åbnet op for at lovgive nationalt og det er baggrunden for, at der i lovforslaget i vid udstrækning er taget hensyn til praksis på arbejdsmarkedet. Det kan betyde, at der i realiteten ikke vil ske de store ændringer.

Kort fortalt
Bliver loven vedtaget, vil arbejdsgivere have sværere ved at fyre ældre - men det er ikke umuligt. Det er forbudt at lægge vægt på alder ved ansættelsen - undtagen i ganske særlige situationer. Som udgangspunkt må man ikke fravælge ældre, hvis de har de fornødne kvalifikationer. Men det følger også af praksis, at man ikke må lave positiv særbehandling således, at man foretrækker ældre ved ansættelse. Man må ikke systematisk foretrække ældre i en situation, hvor ansøgerne har lige kvalifikationer. Der er delt bevisbyrde i loven, men kan arbejdsgiveren godtgøre, at der er grunde til at afskedige de ældre, kan loven ikke forhindre det.