I disse profileringstider, hvor Facebook/Cambridge Analytica-historien stadig rumler i medierne, er det måske ikke så overraskende, at et par relativt nye patentansøgninger fra Amazon og Google er dukket frem af glemslen hos det amerikanske patentkontor.
I Amazons patentansøgning fra november 2017 og Googles ditto fra september 2016 går tech-giganterne lidt længere ned ad personprofileringsstien, end Mark Zuckerberg formentlig vil gøre i fuld offentlighed i den kommende tid.
Patentansøgningerne giver mulighed for at opbygge personprofiler baseret på lyd og billeder optaget ved hjælp af laptops, tablets og andet elektronisk udstyr, eksempelvis Amazons Alexa og Googles Home. I patentansøgningerne beskrives, hvordan elektronisk udstyr kan lytte med på konversationer i et rum i realtid og analysere sig frem til de tilstedeværende personers ønsker og interesser.
I Amazons patentansøgning refereres til ”voice sniffer-algoritmer”, som kan opbygge profiler af de samtalende parter, baseret på bestemte nøgleord som ”prefer” eller ”hate”, der indikerer interessen for bestemte produkter eller ting.
Som det ses på tegningen fra Amazons patentansøgning, er det ikke kun den registrerede brugers ønsker og præferencer, der registreres, men også besøgende i hjemmet, der kan identificeres ved hjælp af et navn eller andet.
I Googles patentansøgning, som har titlen ”Privacy-aware personalized content for the smart home”, beskrives, hvordan billeder og lyd fra et hjem kan anvendes til at bestemme sundhedstilstanden og humøret hos beboerne.
Det lyder måske som grænseoverskridende privatlivssnageri, men som eksempelvis Fossbytes.com skriver – lettere naivt? - så kan den slags teknologisk innovation også være med til at gøre livet lettere for brugerne. Fossbytes gør også opmærksom på, at tech-virksomheder ansøger om et hav af patenter, og det er langtfra alle patentansøgninger, der bliver implementeret i et produkt.
Vi får se ...
Du kan se Amazons patentansøgning her: kortlink.dk/tmdk og Googles her kortlink.dk/tmdm
dmy