It-tendenser

Bilen – den næste store dataindsamler

Smarte biler bliver et reservoir af data om bilen selv, chaufføren og bilens omgivelser. Data, som kan være værdifulde. Hvilke forretningsmodeller introduceres i bil-økosystemet, og hvordan påvirker det os?

Når en flåde af biler slippes løs med et væld af laser-sensorer, kameraer og andre sensorer, er der mulighed for at opsamle en masse data, som kan være til gavn for andre bilister – og skabe nye forretningsmuligheder. Eksempelvis er Volvo i gang med et spændende projekt med det formål at indsamle data om sneglatte veje og glat føre i Sverige og Norge.

Glatførevarsel via skyen

Hvis en opkoblet bil registrerer glatføre via hjul-sensorer, bliver oplysningen automatisk sendt fra bilen til servere ”i skyen”. Hvis en anden bil kommer i nærheden af det registrerede område med glatføre, vil den pågældende bil blive adviseret om glatføre. Afhængig af hvor selvkørende bilen er, vil bilisten eller bilen selv kunne tage sine forholdsregler som at sagtne farten.

Hidtil har der været tale om et 50 biler stort forskningsprojekt mellem Volvo samt svenske og norske universiteter og vejmyndigheder, men i løbet af i år udvides projektet til 1.000 biler. De svenske og norske vejmyndigheder kan også drage nytte af de indsamlede data til at planlægge vejsaltning og lignende vejvedligehold. Indtil videre er det dog kun Volvos egne biler, som kan udveksle data, men hvis billeverandørerne kan enes om en standard og en forretningsmodel for dataudveksling, vil Volvo ikke afvise, at andre bilmærker kan få del i oplysningerne.

Teleselskab som data-broker

Et andet interessant projekt hos vores nordiske brødre er Telia Sense-projektet, som mobilselskabet Telia sammen med forsikringsselskabet Folksam samt bilforhandler- og værkstedskæden Bilia står bag. Via en OBD-dongle udstyret med 4G-opkobling vil Telia tilbyde 4G-internetopkobling til passagerer i bilen, ligesom donglen vil opsamle data, der er interessante for bilisten eller Telias partnere.

Telia Sense bliver lanceret i Sverige i år og i Danmark på et senere tidspunkt. Brugerne får blandt andet adgang til en app, der giver indblik i benzinøkonomi, kørselsjournal og lignende data om bilkørsel, ligesom Telia vil indsamle telemetriske data om bilen. Det er data, som Bilia vil være interesseret i, da bilens sensordata viser, hvornår et serviceeftersyn nærmer sig, ligesom data kan afsløre komponenter, der bør udskiftes, inden de bryder sammen. Det giver Bilia mulighed for at kontakte bilisten med forslag om et forebyggende værkstedsbesøg.

Telia indsamler også data om chaufførens kørselsmønster, som Folksam kan anvende til mikrotariffering af bilforsikringer. De to partnere betaler for adgangen til data, men Jens-Peter Meesenburg, chef for Industri Solutions hos TeliaSonera Global IoT Services, understreger, at data ejes af bilisten.

– Det er bilejeren, der som udgangspunkt ejer data. Han giver så Telia lov til at anvende data til at give dig forskellige serviceydelser som en app. siger Jens-Peter Meesenburg.

En billigere forsikring via samarbejdspartneren Folksam er en anden serviceydelse, som bilisten tilbydes, såfremt bilejeren vælger at stille sine data til rådighed for Folksam. Jens-Peter Meesenburg fremhæver, at det er op til bilejeren, om de indsamlede data skal videresendes til Folksam og Bilia.

– Du skal aktivt tilvælge, at Folksam må se dine kørselsdata, siger han.

Jens-Peter Meesenburg håber på, at få flere forsikringsselskaber og bilværksteder koblet på løsningen.
– Vores markedsundersøgelser har vist, at brugerne ønsker valgmuligheder, så Telia Sense er et åbent økosystem, siger han.

Smartere biler skrumper forsikringsmarkedet

Folksams samarbejde med Telia er blot det seneste eksempel på, hvordan forsikringsselskaber tilpasser sig den teknologiske udvikling. Det er en nødvendig tilpasning. Konsulentbureauet KPMG forudser i rapporten ”Automobile insurance in the era of autonomous vehicles” fra sommeren 2015, at forsikringspenge udbetalt til dækning af bilskader i løbet af de næste 25 år vil skrumpe til mindre end 40 procent af, hvad der udbetales i dag. Det vil medføre lavere forsikringspræmier og en intens konkurrence på bilforsikringsmarkedet.

Nuvel, 25-årige forudsigelser, der tager udgangspunkt i, at selvkørende biler vil øge sikkerheden dramatisk – KPMG estimerer, at ulykkesfrekvensen for biler i 2040 vil være 80 procent lavere end i dag, men samtidigt vil hver enkelt ulykke være dyrere grundet relativt kostbart teknologisk udstyr i de selvkørende biler – skal selvfølgelig tages med et gran salt; især når de lover lavere forsikringspræmier. Men rapporten, der er baseret på en undersøgelse af ledende forsikringsfolks forventninger til fremtiden, giver et fingerpeg om store forandringer.

Fra forsikringsselskab til livsplanlægger

Der bliver tale om forandringer, som vil betyde, at forsikringsselskaber mere eller mindre skal genopfinde deres forretningsmodel. Det er præcis, hvad det største amerikanske bilforsikringsfirma, State Farm, er i gang med. I oktober 2015 blev patentansøgningen ”Aggregation and Correlation of Data for Life Management Purposes” fra State Farm offentliggjort, og her får man et indblik i, hvordan State Farm ser forsikringsfremtiden: Data om kunderne selv, kundernes biler og kundernes hjem kan anvendes til at give ”skræddersyede anbefalinger, forsikringstilbud og andre services, som den enkelte kan bruge til at håndtere og forbedre sit liv.”

State Farm forventer at sammenkøre data om hjemmets energiforbrug, miljøforhold, sikkerhedssystemer og smarte Internet-of-Things-dimser i hjemmet suppleret med oplysninger om telemetriske bildata, chaufførens fysiske og mentale(!) tilstand tilsat oplysninger om søvnmønstre, blodtryk, motionsvaner, vægt og andre data fra fitness-trackere.

Googles unikke rolle

Forsikringsselskaber ser altså bilen som et potentielt datareservoir, der kombineret med andre datakilder, kan give dem et bedre indblik i deres kunders liv. Det er derfor ikke overraskende, at mange af de adspurgte i KPMG-rapporten forventer, at Google, der allerede har et unikt indblik i folks digitale liv, vil få en afgørende indflydelse på forsikringsbranchen. 87 procent forventer, at Google, der er langt fremme med selvkørende biler, vil blive dataleverandør til bilforsikringer for selvkørende biler.
23 procent forventer, at Google danner et egentligt forsikringsselskab, mens 55 procent forventer, at Google bliver distributør af forsikringer. Etablerede billeverandører er ikke afvisende over for at indgå samarbejde med Google.

– Vi er åbne over for løsninger, som vil give værdi for vores brugere. Når det er sagt, vil vi ikke på nogen måde kompromittere privacy og datasikkerhed. Vi ønsker heller ikke at forstyrre vores brugere med reklame og lignende, siger David Holecek, Director Connected Products & Services hos Volvo.

Hos BMW er man lidt mere tilbageholdende

– BMW er et premium brand. Hvad Google og Facebook gør med data og services, er ikke nødvendigvis godt nok for os, så vi vil forbedre, hvad der er tilgængeligt på det niveau, siger Ulrich Fastenrath, Head of Traffic Information Management & Routing Optimization hos BMW.

Så det er ikke et spørgsmål, om de mange nye indsamlede data vil blive brugt, men mere om hvordan og af hvem.