Den britiske regering har i samarbejde med den London-baserede virksomhed ASI Data Science udviklet et system baseret på machine learning til automatisk identifikation af propaganda fra terrorgrupper som ISIS. Ifølge en pressemeddelelse fra det britiske indenrigsministerium kan systemet identificere 94 procent af al ISIS-propaganda med 99,995 procents sikkerhed.
Store internetselskaber som Google og Facebook har allerede udviklet deres egne systemer, som kan genkende terror-propaganda, og det britiske system er da også rettet mod mindre platforme. Ifølge briterne anvendte ISIS-supportere i løbet af 2017 over 400 forskellige onlineplatforme til at udbrede propaganda, og mange af de mindre platforme har ikke nok ressourcer eller tilstrækkelig avanceret teknologi til at finkæmme brugergenereret indhold for terrorpropaganda. Det britiske indenrigsministerium nævner Vimeo, Telegra.ph og pCloud som eksempler på platforme, der kan blive potentielle brugere af systemet.
Det britiske indenrigsministerium har bidraget med en støtte på omkring 5,5 millioner kroner til udvikling af systemet, som er optrænet ved at analysere over 1.000 ISIS-videoer.
Ifølge BBC vil indenrigsminister Amber Rudd ikke afvise, at Storbritannien vil lovgive om, at medieplatforme skal anvende det britiskudviklede system eller tilsvarende systemer, men hun foretrækker, at medieplatformene gør det frivilligt. Hun henviser til det frivillige samarbejde i regi af Global Internet Forum to Counter Terrorism, som blev etableret sidste år af Google, Facebook, Twitter, Microsoft samt repræsentanter fra Storbritannien, USA, Australien, Canada og EU.