Chancerne for succes gemmer sig oftest i brugergrænsefladens udformning for webbaserede tjenester. Derfor er interessen stor for afprøvninger, der med vægt kan kvalificere de designvalg, som skal tages. Her er A/B-testing en metode, som man kan afprøve et givent website med. Metoden går i korte træk ud på, at servere forskellige udgaver af den samme side til forskellige besøgende på et website. Derefter måler man hvilken udgave, der får brugerne til at opføre sig, som man ønsker - for eksempel ved at måle hvor mange brugere, der klikker på et bestemt link.
Fildelingsfirmaet Ge.tt mener selv, at der er kommet gode resultater ud af at anvende A/B-testing på Ge.tts interface. En af Ge.tts to stiftere, iværksætter Tobias Baunbæk, understreger, at A/B-testing giver et konkret beslutningsgrundlag.
- Vi bruger ikke længere tid på højlydte, tidskrævende diskussioner om designbeslutninger for hvis du har ret, så skal brugerne nok bevise det med deres handlinger, siger han.
- Når man inddrager brugerne i afprøvningen af brugergrænsefladen kan man få konkrete tal på hvor mange der rammer den ønskede funktion, når siden er designet på en bestemt måde. I et enkelt tilfælde har vi set en forbedring på 800 procent fra det ene design til det andet bare ved at ændre en linje tekst, konstaterer Tobias Baunbæk, som fra starten har haft en vision om enkelthed og klarhed i Ge.tts brugergrænseflade..
Brugbart og enkelt
Inspirationen til en enkel brugergrænseflade stammer blandt andet fra Google og Apple, som hver på sin måde satte simpelt design på spidsen og gjorde designet til en del af deres identitet. Den simple søgebox uden dikkedarer og blinkende bannere var ikke det mest oplagte tilbage i 1999-2000, men det har været én af de faktorer, som bragte Google til den position, som virksomheden indtager i dag. Og Steve Jobs har med Apple skabt et teknologifirma med primært fokus på, at produkterne skal være nemme at bruge.
Også for Ge.tt er designet en konkurrenceparameter.
- Helt i starten tog vi en beslutning om, at designet skulle være så simpelt som muligt: En overskrift, højst tyve ord og to valgmuligheder på hver side. Der skal hellere være en feature mindre end en mere, siger Tobias Baunbæk. Han erkender dog, at Ge.tt siden har måttet slække på sine strenge krav for at få et klarere design.
Det lille danske firmas erfaringer med A/B-testing er overvejende positive.
- Det forkorter diskussioner mellem udviklere, sørger for mindre spildtid i implementeringer og har som sagt oplevet imponerende forbedringer i klikrater, lyder meldingen fra firmaet.
Konkret havde Ge.tt en diskussion om, hvilken af tre udgaver af en feature, de skulle vælge. Alle tre alternativer ville tage lang tid at implementere og de kunne ikke blive enige ved at diskutere og argumentere. Løsningen blev at implementere tre3 forskellige sider, en for hver udgave og så præsentere de tre for en større mængde forskellige brugere. Hver side forklarede den konkrete udgave af featuren og præsenterede et link man skulle klikke på hvis man var interesseret. Under linket var der en fejlbesked om at denne feature endnu ikke var tilgængelig. Ved at måle på hvilken feature der fik flest klik kunne Ge.tt nu finde den udgave som brugerne var mest interesserede i og kun bruge deres tid på at implementere den.
Undgå de samme faldgruber
Som med alle andre teknikker har A/B-testing ifølge Tobias Baunbæk også sine faldgruber.
- Det er nemt at glemme sine egne holdninger og overbevisninger, når brugerne på den måde indirekte “stemmer” på det bedste design, siger Tobias Baunbæk.
Det er også vigtigt ikke at tage beslutninger på for tyndt et grundlag. Alle A/B-tests skal forbi en større gruppe af brugere for at være brugbare og udligne andre faktorer, der kan have ført til en skævhed i resultatet, mener han.
Løsningen for Ge.tt har været at formulere en specifik designstrategi og være bevidst om at brugerne ikke nødvendigvis skal bestemme alt på bekostning af det simple design og en rød tråd i designet.
Det lange lys
Fremtiden for Ge.tts design bringer drastiske ændringer, men Tobias Baunbæk vil endnu ikke være præces. Der er meget nyt på vej og uden at komme ind på det konkrete nævner han, at strategien bliver at fokusere på “være hvor folk er”. Ge.tt har tidligere bygget udvidelser til Outlook og Chrome, og den trend ser Tobias Baunbæk som noget, der fortsætter.
Derudover handler det om at forbedre oplevelsen med at bruge Ge.tt. Som et godt eksempel fremhæver Tobias Baunbæk den nyeste feature Ge.tt har tilføjet: At billeder bliver skaleret før de bliver uploaded så Ge.tt meget hurtigt kan vise previews på selv meget store billedsamlinger. Dette er en særlig god feature fordi den ikke kræver brugerens opmærksomhed og komplicerer det simple design, men i stedet bare gør brugeroplevelsen næsten usynligt og uforklarligt bedre.
Med Ge.tt kan du dele store filer uden først at skulle registrere dig hos en service. Filerne bliver delt på en side som kan tilgås via et link. Linket kan deles allerede når du begynder at uploade, fordi Ge.tts særlige teknik gør at det ikke kræves at man venter på at filerne bliver færdige med at uploade før man kan begynde at downloade. Kodeordene er at deling skal være nemt, pålideligt og hurtigt.