Webbaserede tjenester har brug for at udnytte alle chancer, de har for at skille sig ud fra mængden. En trend, der passer ind i dette, er for eksempel, at webbaserede tjenester i højere grad fokuserer på optimeringer af brugergrænseflader ved hjælp af værktøjet A/B-testing til at gøre brugeroplevelsen mere flydende og behagelig.
A/B-testing er et eksperiment, man kan lave med et website. Det går i korte træk ud på at servere forskellige udgaver af den samme side til forskellige besøgende på et givent site. Derefter måler man, hvilken udgave der får brugerne til at opføre sig, som man ønsker - for eksempel ved at måle, hvor mange brugere der klikker på et bestemt link.
Hos det danske fildelingsfirma Ge.tt har de gode erfaringer med at anvende A/B-testing på Ge.tts webbaserede brugergrænseflade. En af Ge.tts to stiftere, iværksætter Tobias Baunbæk, understreger, at A/B-testing har givet dem et godt grundlag for deres beslutninger.
- Vi bruger ikke længere tid på højlydte, tidskrævende diskussioner om designbeslutninger, for hvis du har ret, så skal brugerne nok bevise det med deres handlinger, siger han.
Brugbart og enkelt
- Når man inddrager brugerne i afprøvningen af brugergrænsefladen, kan man få konkrete tal på, hvor mange der rammer den ønskede funktion, når siden er designet på en bestemt måde. I et enkelt tilfælde har vi set en forbedring på 800 procent fra det ene design til det andet, bare ved at ændre en linje tekst, konstaterer Tobias Baunbæk, som fra starten har haft en vision om enkelthed og klarhed i Ge.tts brugergrænseflade.
Trenden om en enkel brugergrænseflade kan spores tilbage til Google og Apple, som hver på sin måde satte simpelt design på spidsen og på hver deres måde gjorde designet til en del af deres identitet. Den simple søgeboks uden dikkedarer og blinkende bannere var ikke det mest oplagte tilbage i 1999-2000, men det har været en af de faktorer, som bragte Google til den plads, hvor de er i dag.
Og Steve Jobs har i Apple skabt et teknologifirma med primært fokus på, at det skal være nemt at bruge. Verden holder stadig vejret, når Apple holder launch-event. Også for Ge.tt er designet en konkurrenceparameter.
- Fra starten tog vi en beslutning om, at det skulle være så simpelt som muligt: En overskrift, højst tyve ord og to valgmuligheder på hver side. Der skal hellere være en feature mindre end en mere, siger Tobias Baunbæk, som dog siden har måttet slække på sine strenge krav for at få et klarere design.
Konkret havde Ge.tt en diskussion om, hvilken af tre udgaver af en feature de skulle vælge. Alle tre udgaver ville tage lang tid at implementere, og de involverede udviklere kunne ikke blive enige ved at diskutere og argumentere. Løsningen blev at implementere tre forskellige sider, en for hver udgave, og så præsentere de tre sider for en større mængde forskellige brugere. Hver side forklarede den konkrete udgave af featuren og præsenterede et link, brugeren skulle klikke på, hvis linket fangede interessen. Under linket var der en fejlbesked om, at denne feature endnu ikke var tilgængelig.
Ved at måle på, hvilken feature der fik flest klik, kunne Ge.tt-udviklerne fokusere på at implementere brugernes foretrukne valg. Brugerne fik dermed indflydelse på udviklernes valg helt uden at vide, at de deltog i et forsøg.
Undgå de samme faldgruber
Som med alle andre teknikker har A/B-testing ifølge Tobias Baunbæk også sine faldgruber.
- Det er nemt at glemme sine egne holdninger og overbevisninger, når brugerne på den måde indirekte “stemmer” på det bedste design, siger han.
Det er også vigtigt ikke at tage beslutninger på for tyndt et grundlag. Alle A/B-tests skal forbi en større gruppe af brugere for at være brugbare og udligne andre faktorer, der kan have ført til en skævhed i resultatet, mener han. Hvor mange brugere der skal til for at give et solidt afsæt, afhænger af situationen. Det er ikke noget, man kan sætte et tal på, men der skal tage højde for, at andre faktorer kan spille ind, og disse faktorer afhænger af det konkrete site.
For eksempel kan det påvirke resultatet, hvornår på dagen man udfører A/B-testen, hvis man ikke kører eksperimentet over flere dage. Løsningen for Ge.tt har været at formulere en specifik designstrategi og være bevidst om, at brugerne ikke nødvendigvis skal bestemme alt på bekostning af det simple design og den røde tråd i designet.
Det lange lys
Fremtiden for Ge.tt bliver at fokusere på at “være, hvor folk er”. Ge.tt har tidligere bygget udvidelser til Outlook og Chrome, og den trend ser Tobias Baunbæk som noget, der fortsætter.
Derudover handler det om at forbedre oplevelsen med at bruge Ge.tt. Som et godt eksempel fremhæver Tobias Baunbæk den nyeste feature, Ge.tt har tilføjet: At billeder bliver skaleret, før de bliver uploaded, så Ge.tt meget hurtigt kan vise previews på selv meget store billedsamlinger. Dette er en særlig god feature, fordi den ikke kræver brugerens opmærksomhed og ikke komplicerer det simple design, men i stedet bare gør brugeroplevelsen næsten usynligt og uforklarligt bedre.