Tror man, at nutidens flyspottere kun er mænd med kikkert, der står og skutter sig foran Flyvergrillen i Kastrup, tager man fejl. 50-årige Hans Kjærgaard holder næsen indendørs, når han med en diskret ophængt antenne i vinduet støvsuger frekvensbåndet for de flydata, som via en særlig modtager pumpes over i en database på et netværksdrev. Det hele foregår i lejligheden, som er placeret klos op af lufthavnen i Skt. Petersborg.
– Jeg har endnu ikke fået lov af min kone til at stikke antennen ud af vinduet, konstaterer han og får liv i øjnene.
– Der findes bådspottere og dem, der er kigger efter piger på stranden, men når jeg ser flyet og kan høre det lægge an til landing, fyyyyyyyy … så er det fascinerende. Også selvom konen ikke kan fatte det, hun synes, det er ….
Flyspotteren Hans Kjærgaard fuldender ikke sætningen, men skynder sig at forklare, at interessen for at indsamle de informationer, som i store mængder udsendes af fly, er en mangeårig interesse, der startede med anskaffelsen af en analog politiscanner, dengang den slags kommunikationssystemer ikke var digitaliserede og krypterede.
Brugte viden fra job
Sin vinduesantenne har Hans Kjærgaard koblet til en specialenhed, købt på eBay, som via et ethernet-stik kan lagre de opfangede data fra fly.
– Det er også elektronikken, der er interessant for mig. At man kan gå fra noget analogt til noget digitalt - det, at du kan tage et signal fra luften. Du kan lave det digitalt og proppe det i din computer og blive en del af et globalt fællesskab. Det er meget, meget fascinerende, siger Hans Kjærgaard.
Den flyglade dansker har ernæret sig i Rusland som reparatør af computergrej, men han har også en fortid som tekniker hos Ericsson og Bang & Olufsen. Han opdagede, at den anskaffede politiscanner kunne anvendes til meget mere end at lytte med på politiets radio.
– Den kunne også modtage signaler fra skibe og fly. Skibe har noget, der hedder AIS. Fartøjer sender position, hastighed, retning, hvem de er og en række andre praktiske informationer ud hele tiden. Det er så bundet op med deres GPS - idéen er, at man på andre skibe kan høre de skibe, der er i nærheden og beregne kurs for at undgå kollisioner. AIS er en opdatering af det gamle Decca-system.
Hans Kjærgaard ser mange paralleller til det system, Mode S, som har tilsvarende funktioner for fly.
– Fly er noget mere komplekst, fordi man gennem tiden har arbejdet med at forhøje sikkerheden. Det handler om at undgå kollisioner - især ved lufthavne. Mode S opfanges med en radiomodtager på 1,09Ghz-båndet. Jeg har set mange selvbyggerkonstruktioner, men så fandt jeg en boks på eBay, som jeg ikke kunne sige nej til. Den kostede et par hundrede dollars, og så slap jeg for at anskaffe mig noget måleudstyr, som hvis jeg selv skulle have bygget.
Spotter særlige fly
De data, som Hans Kjærgaard opsamler, bliver delt med andre flyentusiaster på en række websites, der rummer globale data om fly. Det er næsten i realtid - med et par sekunders forsinkelse.
– En af de bedste databaser, flightradar24.com, kan jeg bruge med mine egne data til at simulere en flyvetur med Google Earth. Det er fantastisk. Jeg tror, jeg var nummer to i Skt. Petersborg til at registrere mig på den database, siger Hans Kjærgaard.
For flyspotteren er det det tekniske, der fænger - det med at få data hevet ud og præsenteret på en eller anden måde.
– I Skt. Petersborg fandt jeg for nogle år siden et fly fra det svenske flyvevåben, som indeholdt et ettal i sit ID - det er måske statsministerens fly. Den slags er også sjovt, siger han.
I sine forskellige job har Hans Kjærgaard benyttet databasesproget Clarion til at hive data fra diverse databaser frem og kontrollere dem for konsistens. Den viden genbruger han nu til at behandle flydata.
– Jeg kan bare ikke lade være med at kontrollere data i en database, når jeg får muligheden, siger han.