Arbejdsmarkedet, Kompetenceudvikling, Outsourcing

Driften ud i skyen og udviklingen ind i huset

Forlaget Systime skal udgive undervisningsmaterialer og ikke drifte servere. Google Apps og Amazon EC2 understøtter den strategi.

– Jeg kan få en masse udfordringer i min dagligdag uden at skulle sidde og rode med teknik. Vi er et forlag, og det er den forretning, jeg skal være med til at få til at køre, mener datalog Mikkel Ricky.
Han er ansat i det århusianske forlag Systime, der udgiver undervisningsmaterialer, hvilket i stadig højere grad foregår over nettet. Han opfatter servere som en tjeneste, man køber sig til, så man kan koncentrere sig om at udvikle løsninger til den forretning, man arbejder for.
Siden 2008 har Systimes faste stab og tilknyttede forfattere anvendt Google Apps til e-mail, kalender og samarbejdsplatform. Og man lægger i øjeblikket an til at flytte forlagets websites, der i øjeblikket ligger hos en lokal hostingpartner, ud i skyen i Amazons EC2-løsning.
– Ud over Google Apps benytter vi en lang række webtjenester til ting som nyhedsbreve, streaming video, kundefeedback osv. Vi vælger de bedste dedikerede tjenester og bruger så vores energi på at tilpasse dem til vores forretning. Det giver meget mere mening end at bruge en masse tid på at få installeret nye servere, hvis vi skal tilføje nye faciliteter eller udvide forretningsområdet, siger Mikkel Dall, it-chef hos Systime.

Mange fordele ved cloud-løsninger

Da han blev ansat som it-chef for fem år siden, var it lig med vedligehold af hardware og software installeret i huset. Og hvis der skulle udvikles noget til forretningen, trak man typisk på konsulenter udefra. I dag ligger det meste af den grundlæggende drift og vedligehold eksternt, og udvikling bliver varetaget af forlagets egne folk.
– Selvom der er rigtig mange gode standardwebtjenester derude, skal de typisk udvides og tilpasses lidt for at passe til de forskellige forretningsmodeller. Noget af det er ren opsætning, andre gange programmerer jeg nogle udvidelser i PHP, fortæller Mikkel Ricky.
Et af kritikpunkterne mod cloud-tjenester er netop, at de er for standardiserede, og at det også kan være meget besværligt at få forskellige tjenester til at spille sammen som en samlet løsning. Men den køber Mikkel Dall ikke.
– Det er klart, at vi har en opgave med at optimere og integrere de forskellige løsninger, men den opgave havde vi også før. Forskellen er, at nu har vi tid til at gøre det, fordi vi ikke skal rode med installation og opsætning af servere, siger han.

Og Mikkel Ricky supplerer:
– Der er jo masser af api'er, man kan bruge, og så er det ikke et reelt problem for vores brugere, hvis de skal bruge en håndfuld forskellige tjenester til forskellige formål. Efter min mening er det et meget bedre princip at have en løsning, der består af en række komponenter, man kan skifte ud efter behov, frem for at bygge en stor løsning fra bunden, der skal kunne det hele, mener han.
En anden stor fordel for Systime ved en cloud-løsning er skalérbarheden. For et forlag som Systime, der lever undervisningsmaterialer over nettet, er der peak-belastning på bestemte tidspunkter af skoleåret. Frem for konstant at køre med overhead muliggør en cloud-løsning, at man kun i afgrænsede perioder skruer op for kapaciteten.

 

Ingen bekymring for sikkerheden

Sikkerheden i cloud-løsningerne er ikke noget, der bekymrer de to it-folk i Systime. Som Mikkel Ricky formulerer det, stoler han mere på Amazons evne til at holde servere kørende end de fleste it-afdelinger, han kender til. Der er heller ikke decideret personfølsomme data i spil, så den lovgivningsmæssige del af sagen er heller ikke en stopklods. Men der er selvfølgelig nogle kalkulerede problemstillinger ved at lægge stadig flere af sine æg i en kurv ude i skyen.
– Lock-in-problemstillingen, altså at man kan risikere at blive bundet til en bestemt leverandør og kan have svært ved hurtigt at få hentet sine data hjem eller flytte dem til en anden leverandør, er nok den største bekymring. Det skal man jo kunne, hvis for eksempel leverandøren lukker forretningen eller skruer prisen voldsomt op, siger Mikkel Dall. 
Systimes satsning på cloud-løsninger har betydet, at man i modsætning til tidligere ikke har en decideret 'servermand'. Men man skal alligevel have serverkendskab til rådighed, så man kan vælge og udvikle løsninger på et kvalificeret grundlag. Derfor har man netop ansat en ny medarbejder, der har dette kendskab, men samtidig er meget orienteret mod udvikling.
I Systimes it-gruppe finder man ingen frygt for, at stigende brug af cloud computing vil overflødiggøre de it-professionelle i landets it-afdelinger.
– Hvis man er bange for udviklingen, så kan man roligt være bekymret. Som i mange andre erhverv er det jo en del af faget, at man følger med i den nye teknologi og de nye forretningsmodeller og udvikler sig med dem. Kun hvis man opfatter sig snævert driftsorienteret, kan der muligvis være en reel bekymring for jobmulighederne, mener Mikkel Ricky.