I starten af 90'erne kom cyberpunken væltende og med den blandt andet science fiction-forfattere som Neal Stephenson, Bruce Sterling og ikke mindst William Gibson. Tilbage i 2003 opgav han (for en tid) at lave mere science fiction. Virkeligheden var alligevel blevet science fiction, skulle han have sagt, og så skrev han bogen ‘Mønstergenkendelse’, hvor det mest avancerede stykke teknologi var en, tidssvarende, MacBook Air.
I Dan Myginds debutroman, ‘Verdensfortællerne’, er Gibsons argument vendt på hovedet: Virkeligheden er ganske vist mere high-tech end nogensinde, men hvis man tager det af det, der er mest sært, og sætter det sammen med noget fiktion, så opstår der en ny fortælling, der måske også er virkelig. Virkeligheden er en konstruktion.
Brændstoffet i ‘Verdensfortællerne’ er således det navnkundige ‘MK-ULTRA’-hjernekontrol-program, som CIA søsatte i 50'erne. Det er den mystiske historie om Michael Hastings, reporter fra Buzzfeed og Rolling Stone, dræbt i et biluheld, der mindede en del mere om hacking af speeder og bremser, end man har lyst til at forestille sig, kryptologen og den GCHQ-ansatte Gareth Williams' mystiske død af iltmangel i en sportstaske, der var låst udefra og så de vedvarende rygter om ‘REAL AI’, og hvad den kommer til at gøre ved vores virkelighed.
Dan Myginds bog er velresearchet, og indholdet i klasse med hans altid tankevækkende artikler fra frontlinjerne i moderne forskning og hans langvarige interesse for de sorte sider af informationssamfundet, forskningen og internettet. Dan Myginds noget skrammede hovedperson og alter ego(?), Christian Dyrkøb, er forfatter og en samler af mystiske historier og konspirationer af den ægte slags. Lige fra starten antydes det, at det er hele virkeligheden, der er noget seriøst galt med: Christian vågner nemlig op i sin egen seng uden at være i stand til at bevæge sig, eftervirkningen af et ritual med det bevidsthedsudvidende og stærkt hallucinationsskabende stof yahuasca. Efter nogen stirren op i loftet genvinder han bevægeligheden, men det kniber stadig med hukommelsen.
Langsomt dukker der ting op: Et manuskript, han har solgt til et stort forlag, og den efterfølgende og katastrofale festaften hos nogen hemmelighedsfulde og hippe hackere i gruppen ‘The Shite’ - en gruppe, der minder en del om Chaos Computer Club eller Anonymous, sidste citeret på forsiden af bogen: ‘We do not forget’.
På denne aften hos ‘The Shite’ afsløres et nyt våben, der kan kontrollere menneskers tanker på afstand, et våben, der - viser det sig - også er blevet brugt på Christian Dyrkøbs efterhånden noget flossede bevidsthed, der glider ind og ud af degressive refleksioner over forholdet mellem Gud og Satan, Hopi-indianernes mange-verdens-teorier og ikke mindst: Vores allesammens forhold til virkeligheden. Det sidste ses gennem det yderst konkrete ‘Human Brain Project’ (prøv at Google!), hvor man arbejder på at bygge en computermodel af hjernen, som man så kan eksperimentere på, eller rettere inde i, et forsøg, der får afgørende og sært befriende betydning for Christian, men hvordan - det må du selv læse dig til.
‘Verdensfortællerne’ er en bog, der vil utroligt mange ting på én gang: Den vil være psykologisk thriller, den er filosofisk, og den tager sort videnskab, som den findes og er, frem i et nyt lys. Det kniber efter min mening noget med personskildringerne, hovedpersonen virker lejlighedsvis dummere end sit emme, og Dyrkøbs forhold til alkohol og kvinder er på et hjælpeløst tegneserie(!)-niveau, men det har heller aldrig været science fiction-genrens mål at konkurrere med almindelig skønlitteratur.
Som fortælling, verdensfortælling, i en knagende - nogle vil sige bristende - virkelighed, der allerede nu overgår det meste af, hvad science fiction-forfattere i 80'erne havde fantasi til, er der masser at blive foruroliget over, og Mygind skal have stor ros for ambitionsniveauet og for at prøve kræfter med denne Poe'ske ‘Dream Within A Dream’-model. For hvem drømmer os nu?
Facebooks Occulus Rift? Deepmind? Watson? Eller er også de kunstige entiteter en drøm, vi ikke kan vågne fra?
Forfatter: Dan Mygind
Udgivet: 2017
Forlag: Science Fiction Cirklen
Sidetal: 281
Pris: ca. 248 kroner