Games DK-direktør: Spilbranchen er sådan set større end H.C. Andersen

Den danske spilbranche har i 2024 oplevet stiftelsen af Games Denmark, en brancheforening for danske spilvirksomheder og oprettelsen af Game Workers Guild, en tværfaglig brancheklub for spiludviklere. Sidstnævnte er kommet til med hjælp fra blandt andre PROSA – Forbundet af It-professionelle. Hvad mener de to brancheorganisationer så om tilstanden i en branche, der har været kaldt kriseramt, men som samtidig henter flere milliarder hjem til Danmark end film og musik til sammen?

Spilbranchen er udfordret. Det har længe været sagt blandt ansatte og fremgår også en undersøgelse, som PROSA lavede for få år siden.
Men hvad er op og ned lige nu, hvis man spørger repræsentanter for henholdvis virksomhederne og de ansatte.

Niels Wetterberg er spritny direktør i Games Denmark, som er interesseorganisation for 26 spilvirksomheder. Han forholder sig til branchens udfordringer. Her sat overfor en repræsentant for de ansatte i i gamingsbranchen, Kristian Hedeholm, der er Senior Game Engineer og sidder i Game Workes Guilds bestyrelse.
 

Hvilke udfordringer og potentialer er vigtigst for udviklingen og væksten i den danske spilbranche?
 

Niels Wetterberg:
"Spil er et af Danmarks største kulturprodukter, men anerkendes stadig ikke som en kulturform på niveau med film og musik. Udfordringen er at bryde med stereotyper og vise, at spil er mere end underholdning – det er læring, fællesskab og innovation".

"Vores styrke ligger i vores kreative arbejdspladser, der inkluderer diversitet og skaber globale succeser som Subway Surfers. Spilbranchen er sådan set større end H.C. Andersen, vi taler bare ikke om den på den måde. Og vi kan faktisk godt være rigtigt stolte".

Kristian Hedeholm:
"Jeg tror, at en af de største udfordringer for spilbranchen er adgang til risikovillig kapital. De seneste år har flere spilfirmaer været gode til at investere tilbage i branchen, men det kan være svært at få investorernes interesse – især hvis man er et nystartet firma".

"Den infrastruktur, der skal til for at gøre et spil til en international succes, er meget let at tage i brug. Alle de større platforme, hvor man kan købe spil, er allerede internationale, så hvis man skaber noget, der er godt og fanger folk, er det meget nemt at få det ud til store dele af verden. Det er et af de rigtig interessante potentialer ved spil".

Hvordan opfatter du AIs indtog i spilbranchen?
 

Niels Wetterberg:
"AI demokratiserer skabelsesprocessen, hvilket gør det nemmere for flere at udvikle spil og styrker kreativiteten. Vi ser det som en del af en større udvikling, hvor teknologi gør forbrugere til skabere. Ligesom YouTube, Instagram og mobiltelefoner har gjort for film og fotografi. Udfordringen ligger i at sikre bæredygtige forretningsmodeller i takt med denne udvikling".

Kristian Hedeholm:
"Umiddelbart ser jeg ikke noget problem. De fleste AI-værktøjer, der bruges i spiludvikling, bliver ofte anvendt til at udføre de mere simple og kedelige opgaver, så folk kan arbejde hurtigere".

"Ud fra hvad jeg har set, er AI-værktøjer ikke gode nok til at kunne erstatte mennesker. Hvis det nogensinde skulle ske, tror jeg mere, det ville skyldes, at mennesker har taget en meget uintelligent beslutning".
 

Hvordan kan samarbejdet mellem virksomheder og udviklere styrkes, så alle parter opnår maksimal værdi?
 

Niels Wetterberg:
"Spilbranchen bygger på teamwork og flade hierarkier, hvor idéer hurtigt kan omsættes til handling.
Samarbejdet styrkes ved at værdsætte faglighed og skabe miljøer, hvor diversitet og innovation trives, hvilket faktisk er branchens kernekompetence".

KristianHedeholm:
"Jeg tror, det primært handler om, at begge parter er åbne og ærlige omkring tingene og lytter til hinanden for på den måde at opbygge tillid".

"Hvis omsætningen i en virksomhed for eksempel ikke er så stor, vil det være mere forståeligt for medarbejderne, at lønnen er lavere.På samme måde er det også vigtigt, at arbejdsgiveren lytter, hvis der kommer forslag til, hvordan forholdene kan forbedres i virksomheden".

Hvem og mere:

Niels A. Wetterberg er nyindtrådt direktør i Games Denmark, som blev stiftet tidligere i år af 26 danske spilvirksomheder. Han har tidligere direktør og grundlægger af spilvirksomheden Invisible Walls, som han etablerede i 2017 og solgte til Embracer i 2022. Hans engagement og innovative tilgang har manifesteret sig i adskillige brancheinitiativer, herunder Copenhagen MatchUp, Copenhagen Gaming Week, TAGS og Game Developer Talks.

Læs pressemeddelelsen fra Games Denmark: https://gamesdenmark.dk/ansaettelse-af-direktor-for-games-denmark

Kristian Hedeholm har arbejdet i spilbranchen siden 2009. Ifølge ham er det en branche præget krævende deadlines, en underskov af firmaer, som vrider de sidste dråber arbejde ud af de ansatte, dog uden at ordentlig løn eller betaling af overarbejde følger med, og i det hele taget en udbredt kynisk ”hvis spil er din passion, og du gerne vil arbejde med det, så find dig i vilkårene”- indstilling. (Kilde Prosabladet, maj 2024)

Læs interviewet med senior game engineer Kristian Hedeholm:
https://prosabladet.dk/nyheder/nyhed/et-rutsjebane-aar-for-spilbranchen

Niels Wetterberg er åbningstaler på PROSA – Forbundet af It-professionelles delegeretforsamling lørdag d. 16. november. Se mere her: https://www.prosa.dk/df2024/delegeretforsamling-2024


Læs temaet fra sommeren 2024 i PROSABLADET 'Spilbranchen er ramt af udfordringer'