PROSA holder lukket i dagene mellem jul og nytår
Har du spørgsmål til juridisk medlemsservice, kan du sende en mail til faglig@sikker.prosa.dk
Vi besvarer indkomne mails den 27. og den 30. december, ml. kl. 9-15.
Har du spørgsmål af hastende karakter, kan du kontakte os telefonisk på 33 364141 (+ tryk 1) i samme tidsrum.

PROSA roser digitaliseringsministeren for digital familiehjælp

Carline Stage Olsen

Nu kan man snart besvare Digital Post til det offentlige på vegne af et familiemedlem. PROSA er positive over tiltaget men efterlyser en hotline for folk der ikke har it-kyndige i familien.

Digitaliseringsministeren har lanceret en ny funktion i Digital Post. Det betyder, at borgerne fremover kan skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem. Formand for PROSA – Forbundet af It-professionelle, Niels Bertelsen siger:

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden – og det er ikke nogen hemmelighed, at de it-professionelle er imod, at alle tvinges til at være digitale. Derfor er jeg glad for, at digitaliseringsministeren nu trods alt sørger, at der er kan etableres en it-hotline i familien for dem, der ikke evner at stå på digitaliseringstoget.

 

Niels Bertelsen savner dog svar på, hvad der tilbydes af it-hotline til dem, der ikke har it-kyndige i familien, pårørende eller ’hjælpere, som det navngives i ministeriets pressemeddelelse https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/nov/ny-funktion-i-digital-post-goer-det-lettere-at-faa-hjaelp.

En publikation fra Danmarks Statistik viste i 2022, at 650.000 danskere ikke oplever, at de er rustet til den digitale verden, og derfor skal digitaliseringsministeren roses for at tage hånd om borgere, der ikke er it-kyndige”, siger Niels Bertelsen og tilføjer:

”Jeg bliver dog også nødt til at gentage, at alle borgere bør have ret til at vælge om, de vil digitaliseres – også selv om it-færdighederne er knivskarpe eller de har en hel it-supportafdeling siddende ved familiebordet.

Publikationen fra Danmarks Statistik som PROSAs formand henviser, findes her: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=44692

 

FAKTABOKS OM DEN NYE FUNKTION I DIGITAL POST

Fakta om læse- og skriveadgang

  1. Læse- og skriveadgang er et supplement til den eksisterende mulighed for læseadgang. Med læse- og skriveadgang kan borgere, der har brug for hjælp, give familiemedlemmer, nære relationer og øvrige støttepersoner adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på deres vegne. Borgerens hjælper kan også anmode om adgang.
  2. Læse- og skriveadgang tildeles og ophæves ved at logge på Digital Post på borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice, hvor det er muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang. 
  3. Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post og sikrer dermed borgeren indsigt i sin egen sag. Borgerens hjælper logger ind i Digital Post med sit eget MitID og skifter til borgerens Digital Post for at læse, skrive og sende post på vegne af borgeren. Det fremgår af meddelelsen, at den er skrevet af hjælperen på vegne af den borger, der har brug for hjælp.
  4. Læse- og skriveadgang omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder (bank, forsikring). Borgerne skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis de ønsker læseadgang til post fra den private sektor.
  5. Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt.

Afhængig af hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.  

Kilde: Digitaliseringsministeriet: https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/nov/ny-funktion-i-digital-post-goer-det-lettere-at-faa-hjaelp