Digitaliseringsministeren har lanceret en ny funktion i Digital Post. Det betyder, at borgerne fremover kan skrive og besvare Digital Post til det offentlige på vegne af for eksempel et familiemedlem. Formand for PROSA – Forbundet af It-professionelle, Niels Bertelsen siger:
Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden – og det er ikke nogen hemmelighed, at de it-professionelle er imod, at alle tvinges til at være digitale. Derfor er jeg glad for, at digitaliseringsministeren nu trods alt sørger, at der er kan etableres en it-hotline i familien for dem, der ikke evner at stå på digitaliseringstoget.
Niels Bertelsen savner dog svar på, hvad der tilbydes af it-hotline til dem, der ikke har it-kyndige i familien, pårørende eller ’hjælpere, som det navngives i ministeriets pressemeddelelse https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/nov/ny-funktion-i-digital-post-goer-det-lettere-at-faa-hjaelp.
”En publikation fra Danmarks Statistik viste i 2022, at 650.000 danskere ikke oplever, at de er rustet til den digitale verden, og derfor skal digitaliseringsministeren roses for at tage hånd om borgere, der ikke er it-kyndige”, siger Niels Bertelsen og tilføjer:
”Jeg bliver dog også nødt til at gentage, at alle borgere bør have ret til at vælge om, de vil digitaliseres – også selv om it-færdighederne er knivskarpe eller de har en hel it-supportafdeling siddende ved familiebordet.”
Publikationen fra Danmarks Statistik som PROSAs formand henviser, findes her: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=44692
FAKTABOKS OM DEN NYE FUNKTION I DIGITAL POST Fakta om læse- og skriveadgang
Afhængig af hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden. |
Kilde: Digitaliseringsministeriet: https://www.digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/nov/ny-funktion-i-digital-post-goer-det-lettere-at-faa-hjaelp