Ansættelsesforhold

En klump i halsen

Hvad gør du, hvis din tidligere arbejdsgiver nægter at betale dine udlæg og dine feriepenge? Hvad gør du, hvis han begynder at sende breve til din nuværende arbejdsgiver med opdigtede historier om, hvor illoyal en medarbejder du er? For John Skovgaard var der ingen tvivl - han gik til sin fagforening!

John Skovgaard er ikke den første med-arbejder på arbejdspladsen, der har problemer med at få udbetalt sine udlæg. Han taler flere gange med arbejdsgiveren om udlæggene og de finder en deadline for udbetalingen - men intet sker. John kontakter PROSA og finder ud af at hans feriepenge heller ikke bliver udbetalt.

Skræmmekampagne
Efter at PROSA går ind i sagen, sender Johns tidligere arbejdsgiver et brev til Johns nye arbejdsgiver, hvor han fortæller om alle de illoyale ting, John skulle have sagt om virksomheden.

-Det er helt ved siden af. Jeg har aldrig sagt de ting og det er tydeligt, at han kører en skræmmekampagne, fortæller John om brevet.

- Men derfor bliver man jo alligevel urolig og får en klump i halsen, når man oplever sådan noget.

I trygge hænder
Utrygheden og nervøsiteten gør det vigtigt for John at få renset sit navn.
- Det hjalp PROSA mig med. Jeg havde aldrig haft tid eller overskud til at køre sådan en sag selv. Jeg havde en god og faglig dialog med den faglige sekretær i PROSA og PROSA var meget hjælpsomme og gode til at holde mig orienteret. Jeg har ikke på noget tidspunkt været i tvivl om, at det var godt, at jeg henvendte mig - jeg følte, jeg var i trygge hænder hele vejen igennem, husker John.

Falske påstande
Johns nye arbejdsplads er heldigvis aldrig i tvivl om, at påstandene i brevet ikke har noget på sig. John fortæller:

- De kaldte mig ind til et møde og sagde, at de var helt sikre på, at ingen af deres medarbejdere opførte sig på den måde, at de stolede fuldt ud på mig og at sagen i deres øjne var lukket.

Senere i forløbet bliver der sendt et dementi fra den tidligere arbejdsgiver, der underbygger dette.