Har du ingen indflydelse på arbejdsmiljøet, synes du, at ledelsen mest udsteder diktater i stedet for at høre medarbejderne, ved du ikke, hvad dine nærmeste kolleger tjener, eller går kommunikationen generelt dårligt på din arbejdsplads? PROSAs organizer-initiativ har udarbejdet en række konkrete råd til, hvordan du og dine kolleger selv kan forbedre jeres arbejdsplads sammen.
Vejen til en organiseret arbejdsplads
1. Få opbakning fra dine kolleger til ideen. Jo flere I er, jo mere vil I blive taget alvorligt af ledelsen. Tal nogle stykker sammen om, hvad det er, I vil, find ud af, hvor mange I er, der kan samarbejde, og tag kontakt til forskellige afdelinger. PROSA hjælper gerne til under hele processen.
2. Hold et møde med kollegerne og lav en liste over udfordringer. Hvad vil I gerne opnå, og hvad kan lade sig gøre? I kommer måske ikke i mål med nogen forbedringer ved på stedet at kræve en overenskomst, men hvordan kan I få ledelsen til at lytte for eksempel på et månedligt møde med jer om, hvordan det går på arbejdspladsen? Lav en arbejdsgruppe med to-fire kolleger, der kan fungere som projektledere.
3. En hurtig succes. For at få samarbejdet op at stå kan det være en god idé at få gennemført et lille projekt, som viser, at der kan komme noget ud af jeres samarbejde. Det kan for eksempel være at arrangere fredagshygge, en ny kaffemaskine – eller at sørge for at chefen køber nogle ordentlige rundstykker frem for de billige fra supermarkedet.
4. Samarbejdet med ledelsen. Det er vigtigt at få ledelsen med på ideen, så vær strategisk og start med de ideer, der har færrest omkostninger. Hvilke fælles mål kan I blive enige om, og hvordan skal samarbejdet foregå? Det er en god idé at skrive ned, hvad I bliver enige om, da mundtlige aftaler lettere kan misforstås og fortolkes anderledes senere.
5. Overvej, om I vil lave en medarbejderklub. Det giver et formaliseret forum, hvor I kan tale sammen om, hvad I oplever af individuelle problemer, og om I sammen kan gøre noget ved dem. Og det er en kendt størrelse for ledelsen at samarbejde med.
Hvad er målet?
En medarbejderklub giver jer et talerør over for ledelsen, hvis det trækker i hjørnekontoret, kaffemaskinen er til hundene, eller folk bliver behandlet forskelligt af ledelsen. Ledelsen har samtidig nogen at gå til, hvis der for eksempel skal ske større ændringer på arbejdspladsen – det bliver lettere at informere jer som medarbejdere. Alle bliver gladere af at blive hørt – og ledelsen har gavn af gladere medarbejdere.
Et endeligt mål kan være en lokalaftale, hvor I får gennemført en række vilkår, som gælder for alle. Det kan for eksempel være aftaler om løn under barsel eller efter- og videreuddannelse, som det kan være svært at trumfe igennem alene. Aftalen sikrer også nye medarbejdere, da det kan være svært at diskutere emner som disse i en ansættelsessituation.
Uanset om I kan få sådanne aftaler igennem, kan I samarbejde internt i klubben om små og store ting og hjælpe hinanden som kolleger til en bedre arbejdsplads. I kan også lave en intern lønstatistik, der giver jer bedre kort på hånden, når I selv skal forhandle jeres egne vilkår.