– Jeg vil gerne af med alt det papir! Alt skal underskrives digitalt, og alle oplysninger, du har brug for, skal ligge i din netbank. Og så skal det være brugervenligt, det er det vigtigste. Jeg blev så glad, da jeg hørte Danske Bank melde ud, at kunderne skal være i fokus – yay!
32-årige Rikke Thomsen Kornby er utroligt glad for sit job som forretningsudvikler i Danske Bank. Da hun søgte graduate-stillingen sidste sommer, var der 4.500 ansøgninger til 95 stillinger.
– Jeg har aldrig nogensinde i mit liv brugt så lang tid på at skrive en ansøgning. Jeg ville det så gerne, at de først fik ansøgningen sidste dag, fortæller Rikke Thomsen Kornby.
Alligevel var det på et hængende hår, at hun blev kaldt til samtale – for da de ringede hende op med den gode nyhed, virkede hendes telefonnummer ikke. Heldigvis virkede hendes e-mail, hvor hun modtog beskeden om, at de havde prøvet at ringe i flere dage, og om hun mon stadig var interesseret i jobbet. Pinligt berørt og panikslagen ringede Rikke Thomsen Kornby straks tilbage og fortalte, at hun var særdeles interesseret i jobbet.
Efter et ansøgningsforløb på halvanden måned, hvor hun var igennem diverse stress- og psykologitest, kom hun igennem nåleøjet og kunne starte i Danske Bank Group IT.
– Jeg tror, jeg skreg i telefonen. Jeg spurgte, om han lige kunne hænge på et øjeblik, og råbte 'Fuck, mand, jeg fik det!' Da jeg vendte tilbage til telefonen, sagde han 'Jeg kan altså godt høre dig', fortæller Rikke Thomsen Kornby med et grin.
Brugerne i fokus
I graduate-forløbet i Danske Bank, der er en stilling for forholdsvis nyuddannede, kommer hun rundt i flere forskellige afdelinger og prøver kræfter med lidt af hvert i 21 måneder.
– Der er meget frie rammer her. Jeg kigger på alle systemerne med en undren og kan så få lov til at prikke de ansvarlige og foreslå forbedringer. Selvom jeg er ret ny og slet ikke har forstand på bank endnu – kun it-systemer – bliver jeg taget alvorligt. Det er fedt at opleve, at det kan være implementeret allerede næste dag, når jeg har spurgt, hvorfor en knap ikke sidder dér i stedet for dér, siger Rikke Thomsen Kornby.
Lige nu er hun en del af et team, som arbejder med Danske Banks e-signeringsløsning til bolighandel, hvor hun især arbejder med brugervenlighed, brugergrænseflader og test med fokusgrupper af folk, der skal bruge systemerne.
– Jeg vil rigtig gerne have ansvaret for alt det, der skal fortælles ud til kunderne – og det har jeg så fået lov til. It skaber frihed for brugerne, men selvfølgelig kun hvis de forstår det, så derfor synes jeg, det er så vigtigt og godt, at Danske Bank har brugerne i fokus.
Inden graduate-stillingen arbejdede hun halvandet år med outsourcing til Kina i den lille opstartsvirksomhed NOGAP, der udvikler computerspil. Mange af hendes venner har påpeget, at de syntes, det var et lidt besynderligt valg at gå fra et spændende up-and-coming computerspilsfirma til store konservative Danske Bank.
– Men Danske Bank er meget friere, end man tror. Og så er banken blevet moden til at tage imod de lidt underlige akademikertyper. I Danske Bank behøver jeg desuden heller ikke at bekymre mig om andet end at arbejde. Samtlige rammer er sat og bliver ordnet for én, siger Rikke Thomsen Kornby, som har lavet mange ting, der ikke er helt normale.
Tidligere gøgler
Hun har en broget baggrund som sanger og danser, indtil hun var 24 år, hvorefter hun læste litteratur og retorik på Københavns Universitet. Her følte hun dog ikke, at hun passede helt ind, og blev i stedet indfanget af miljøet lige ved siden af på IT-Universitetet, hvor hun straks følte sig velkommen og kom ind på en overbygning i digital design og kommunikation.
Man kan mærke hendes humanistiske baggrund. Hun kan godt lide at tale, gør det højt og længe og samtidig så begejstret og smittende med energi, at man næsten kommer til at elske hendes job lige så højt, som hun selv gør. Den evne gør hun god brug af i jobbet, hvor hun bruger en stor del af tiden på at tale med mennesker.
– Min løsning skal spille sammen med et voldsomt stort system og skal samtidig være brugervenligt. Når man arbejder med så store systemer, er der utroligt mange ting, man skal tage højde for, og derfor bruger jeg utroligt meget tid på at snakke med rådgiverne og ejerne af systemet, forklarer Rikke Thomsen Kornby.
Fremtiden har hun svært ved at spå om. Der er ingen tvivl om, at i hvert fald de næste tre år vil hun bruge på at dygtiggøre sig inden for feltet brugervenlighed, og derefter har hun stadig et væld af muligheder i Danske Bank-koncernen.
– Jeg håber, at du om tre år tænker 'Ja, kundefokus, det har de virkelig fået i Danske Bank'. Så ved jeg, at jeg har gjort en forskel.