Arbejdsmarkedet, Outsourcing

Ida vil hellere hjælpe end kode

Datamatikeruddannede Ida Djurhuus bryder sig ikke om at sidde for længe alene og kode. At være supporter giver hende mulighed for det, hun bedst kan lide – at hjælpe andre mennesker.

Ida Djurhuus, 29 år, startede i juni som helpdesk supporter hos People XS Nordic. Inden da har hun blandt andet arbejdet som line supporter hos Siemens, konsulent og haft forskellige små vikariater.

Har det været svært at finde job?

– Da jeg blev færdig som datamatiker i 2004, var det svært at finde et fast job, og siden har jeg prøvet lidt forskelligt for at finde ud af, hvad jeg gerne ville. Jeg fandt ud af, at jeg gerne ville være supporter i en lille virksomhed, hvor jeg har mulighed for meget ansvar.

Hvad kan du godt lide ved supporterfunktionen?

– Jeg kan godt lide at være noget for andre mennesker, og supporterfunktionen giver mig mulighed for at hjælpe dem. Det ligger i min natur, tror jeg. Jeg er et meget socialt menneske, der har gang i en masse ud over arbejdet, og jeg egner mig ikke rigtigt til at sidde bag en skærm og kode i flere timer hver dag.

Hvordan fik du dit nye job?

– I november måned sidste år blev mit job hos Siemens outsourcet. Så søgte jeg en stilling hos People XS Nordic, men de valgte en anden kandidat. Nogle måneder senere fandt de dog ud af, at det ikke var den rigtige, og kontaktede mig, fordi jeg havde været nummer to på listen dengang. Jeg var stadig ledig, så de indkaldte mig til samtale om mandagen, og jeg startede om tirsdagen. Det gik utroligt hurtigt.

Hvordan er en typisk arbejdsdag for dig?

– Jeg møder ind ved nitiden og læser e-mails og ser, om der er nogle cases, jeg ikke umiddelbart selv kan løse, så jeg skal sætte nogen på sagen. Jeg løser dog de fleste sager selv. Jeg hjælper tit mine kolleger med computerproblemer og deres mobiltelefoner og oversætter fra dansk til engelsk på vores forum. Det er meget alsidigt.
Hvad er det for et system, du arbejder med?
– Det er et rekrutteringssystem, som firmaer bruger, når de har en stilling, der skal besættes. Ansøgerne skal udfylde deres oplysninger i systemet, og så kan det tilpasses, så lederen, der skal ansætte, kan gå ind i en skrabet udgave af systemet og kun se dem, der opfylder kvalifikationerne.

Hvad er det bedste ved dit job?

– Det er kundekontakten. At man får lov til at snakke med en masse forskellige mennesker hver dag. Og at jeg får lov til at lave så mange forskellige ting. Det er et ret kompliceret system, hver kunde har sin egen opsætning, så der er ikke noget, der er standard.

Hvilke udfordringer er der?

– Det handler mest om at vejlede kunderne i, hvordan de skal bruge systemet. For eksempel har nogen måske glemt deres password eller kan ikke huske, hvordan de lige gør noget. Eller der kan være en fejl i systemet, som jeg skal løse.

Hvad overraskede dig mest ved jobbet?

– At firmaet er så lille. Vi sidder fem mand i Danmark med 40 kunder, så der er meget travlt. Og så er jeg blevet tilbudt at komme til Holland, hvor hovedkontoret ligger, for at lære noget om at udvikle på systemet. Så det er både et meget lille og meget stort firma på én gang.

Hvordan ser din fremtid ud?

– Jeg vil gerne blive i det her firma, fordi her er en del muligheder. I fremtiden bliver der brug for flere udviklere til systemet, der ud over rekruttering også skal være et talent management system. Det kunne være sjovt at prøve af.