Arbejdsmarkedet, Outsourcing

Indere skal lære at sige nej

De store kulturforskelle mellem danskere og indere kan gøre outsourcing og samarbejde til en besværlig affære. Forståelsen for hinanden er særdeles vigtig, hvis det skal lykkes.

– Inderne siger aldrig nej. Det er et problem. Vi skal være meget mere klar i både ja'er og nej'er, og i det hele taget skal vi være meget præcise, fordi danskerne forstår det anderledes.

Så klart udtrykker Siya Ul Haqu E. M., der er direktør for softwareleverandøren Headfitted i Indien, sig.

At arbejde tæt sammen med danske it-folk forklarer han sådan her:

– Hvis du lægger problemerne på bordet up front i stedet for at forsøge at skjule dem, som nogle indere har tendens til, ja, det gør det hele meget nemmere.

Ligeværdige parter

Første gang Siya Ul Haqu E. M. var i Danmark, så han et gammelt B & O-tv. Og det danske kvalitetsprodukt gjorde indtryk og åbnede hans øjne for, at man i Danmark først og fremmest ønsker kvalitet i produktet.

Han oplevede også tydeligt, at danskere virkelig mener, hvad de siger, og forventer det samme af deres samarbejdspartnere.

– Et ja er et ja i Danmark. Derfor er det vigtigt, at inderne i en outsourcing er en ligeværdig del af det hele i stedet for bare at lave ting på langdistance. De skal være en ligeværdig del af processen, og vi skal være enige om, hvad der skal laves, så forventningerne afstemmes, siger Siya Ul Hagu E. M.

Færdiggørelsen af et projekt er ofte en udfordring, fordi deadline flytter sig mange gange i forløbet, og det betyder, at der skal afgives status begge veje.

– Alle skal vide, hvis der er et problem. Det betyder, at alle involverede skal være i tæt dialog, og alle skal være synlige for alle, siger Siya Ul Hagu E. M..

Lær hinanden at kende

Hans råd til samarbejdet er derfor, at man ikke skal være fremmed for hinanden, men tage kontakt, tit og ofte. Jævnlig social kontakt og kontakt via video og telefon gør forholdet til hinanden meget nemmere. Og det giver bedre samarbejde og i sidste ende et bedre produkt.

– Sociale arrangementer er også vigtige, ligesom gaver og det at hjælpe folk er det, siger Siya Ul Hagu E. M..

Han har arbejdet sammen med danskere i syv år og har nu lært at adskille arbejds- og privatliv.

– Vi arbejder klokken 9-17 og ikke længere, men vi er her til tiden, arbejder koncentreret og opfordrer folk til at bruge fritid på deres familie og være glade. Det er ikke normalt i Indien. Det er noget, medarbejderne her elsker, og glade medarbejdere er lig med bedre produkter. Har du glæde ved dit arbejde, har du glæde ved livet, lyder det fra Siya Ul Haqu E. M..