Systemudvikling og systemer

It-afdelingen har styr på både drift og udvikling

Tendensen i G4S' it-afdeling er mere forretningsudvikling og mindre drift. Men serverne står stadig i kælderen.

– Vores rolle som it-afdeling er at understøtte forretningen på de funktionssystemer, vi har ansvaret for. Så strategien går ud på at reducere den tid, vi bruger på standardkontorsystemer, for at kunne bruge vores tid på at udvikle de systemer, der er strategisk vigtige for virksomheden, fortæller lederen af IT Operations hos sikkerhedsvirksomheden G4S, Peter Steen Otto.
Modsat mange andre har G4S valgt ikke at outsource serverdriften, og tanker om at benytte sig af tjenester i skyen er også droppet efter nærmere eftersyn. Argumentet for at lægge dele af infrastrukturen uden for huset er ellers ofte, at man derved frigør ressourcer til forretningsudvikling.
– Vi skal have den fulde kontrol over vores isenkram, hvis vi skal være hurtige og fleksible i forhold til forretningen. Vi bliver nødt til selv at have driften for at vide helt præcist, hvad vi har med at gøre, og hvor vi kan optimere processerne. Det spiller også en stor rolle, at vi har en del egenudviklede systemer, for eksempel radio- og alarmsystemer. Og det er jo typisk systemer, som ingen eksterne hostingpartnere ville drømme om at tage ind, siger Peter Steen Otto.
Derudover er der nogle helt konkrete problemstillinger, som gør, at G4S på hovedsædet i Albertslund og i Århus-afdelingens nybyggede domicil stadig huser fuldt udstyrede serverrum. Beregninger har vist, at det ville tage flere dage at hente G4S' forretningskritiske data hjem fra en Cloud-leverandør som Amazon. Og det er uacceptabelt i en virksomhed, hvor systemerne skal køre konstant. Samtidig er vurderingen, at de systemer, der i princippet kunne lægges ud i skyen, ikke fylder så meget i hverdagen, at det vil give de helt store ressourcebesparelser.

Nye teknologier giver faglig udvikling

Så hos G4S har udviklingen fra fokus på drift til forretningsudvikling mere handlet om en bevidst strategi om at standardisere, simplificere og ikke mindst professionalisere it-afdelingen. En afdeling, der også organisatorisk blev forankret i forretningen, da den for knap to år siden blev lagt ind i den nydannede enhed Business Technology. Ronni Simonsen, autodidakt systemspecialist, har været hos GS4 siden 2001 og taget turen med, fra it-afdelingen var en tremandsgruppe, der primært lavede support på kontormaskiner.
– Det er en helt anden butik nu. Det er meget mere udvikling og meget mindre drift. I stedet for at slukke ildebrande arbejder vi meget mere fremadrettet for at understøtte forretningen bedst muligt, fortæller han.
Det er især gennem de nye systemer, der i tidens løb er blevet indført, at Ronni Simonsen får sin faglighed udfordret. Og så betyder det også noget, at it-afdelingen har fuld kontrol over og umiddelbar adgang til alle systemerne.
– Vi er helt nede i materien og får lov til at rode i systemerne og ikke bare sidde og kigge i logfiler og rapportere fejl til nogle eksterne leverandører, fortæller han.
Business Technology har 30 medarbejdere, heraf 10 i IT Operations. Søren Baagøe, netværksspecialist, understreger, hvor vigtigt det er med et levende fagligt miljø. Og her er der en grænse for, hvor lille en it-afdeling kan være.
– Vi har masser af gode diskussioner i plenum, hvor vi presser hinanden fagligt. Og når vi er kommet frem til nogle løsninger, er det en stor fordel, at vi umiddelbart kan gå i gang med at implementere dem på vores systemer, mener han.
For Søren Baagøe, der har været drivkraften i virtualiseringen af G4S' serverpark, er udvikling og indførelse af nye løsninger en vigtig del af arbejdet i en it-afdeling.
– Vi bruger en del tid på at afprøve nye teknologier, som kunne være nyttige, når der bliver lanceret nye forretningsprojekter. Og det er med til at gøre arbejdet meget mere interessant, end hvis det hele gik op i drift, siger han.

G4S bliver Cloud-leverandør

Selvom G4S ikke i dag har planer om at trække på ressourcer i skyen, har Peter Steen Otto ikke nogen principiel modstand mod at gøre det.
– Ting som e-mail, kalender og print kunne for min skyld godt blive lagt ud i skyen, da det ikke er strategiske systemer for os, siger han.
For G4S er det faktisk mere sandsynligt, at virksomheden selv med tiden vil blive en form for Cloud-leverandør.
– Det er planen, at G4S i Danmark skal hoste dele af alarmtransmissionen i G4S' finske selskab. Det betyder faktisk, at de kommer til at anvende noget avanceret teknologi, som de ellers ikke umiddelbart ville have adgang til. På den lidt længere bane vil vi højst sandsynligt også få et setup med centralt hostede Software-as-a-Service-løsninger. Det vil kunne gøre os meget mindre afhængige af, at et menneske skal være til stede ved en lokal enhed og reagere på signalerne fra den, fortæller han.