It og samfund

It-gigant på fremtids-speed

Romanen The Circle fremmaner en dystopi, hvor alt privatliv er afskaffet.

"The Circle” er historien om målbevidste Mae Holland, der får sit drømmejob i kundesupporten hos it-virksomheden ”The Circle”, efter at hun i nogle år har vantrivedes i et kedeligt ”brick and mortar”-firma. Mae er ambitiøs, elsker firmaets kultur og stiger hurtigt i graderne - som en anden Marissa Meyer (Yahoos kvindelige topchef).
The Circle fremstår som en fremskrevet større og vildere udgave af Google – måske en 10 år ude i fremtiden. Firmaet bygger sin succes på single-sign-on-systemet ”TruYou”, der samler alle nettjenester på én platform. The Circle er hurtigt blevet nettets største firma. Det er totalleverandør af sociale tjenester og aspirerer til at gøre verden virtuelt tilgængelig. Arbejdspladsen er en blanding af Tivoli, blot 100 gange større end det, vi kender, Google, og Roskilde Festival for TED-Talks.
Firmaets stifter er kodegeniet Tyler Alexander Gospodinov – en gennemgående, mystisk og usynlig figur - som ender med at spille en overraskende rolle i fortællingen. Visionen bag firmaet er at ”lukke cirklen” ved at afskaffe privatliv. I The Circles optik er enhver form for privatliv eller løgn nemlig udtryk for menneskelig amoral. Hvis vi digitaliserer alle dimensioner af vores tilværelse, kan vi forhindre sygdomme, afskaffe politiske løgne og øge produktiviteten. Det er i orden at begå fejl og være et helt menneske med ”syndige” tanker. Kontrakten indebærer blot, at vi syndsforlades i noget, der ligner den berygtede maoistisk-selvkritiske metode.
Hvad ville der ske, hvis visionen om det transparente liv blev realiseret? Det spørgsmål prøver romanen metodisk af på børneopdragelse, uddannelse, politik, helbred, beskatning – alle samfundets grundsten.
Forfatteren Dave Eggers' svar er isnende. Man kunne kalde romanen dystopisk, men til forskel fra rammen i mange science fiction-bøger er der ikke tale om slaveri af masserne. Mareridtet opstår igennem frivillig accept. Bortset fra et par tragiske skæbner marcherer alle begejstret ind i visionen.
Romanen låner fra debatten om digitale teknologiers invasive og livsindgribende rolle. Det er især farerne ved total dataindsamling begået af et monopol, der konsekvensfrit misbruger sin magt. Men den behandler også, i en ekstrem udgave, temaer, der er oppe i tiden: at vi skal være transparente, og at alt i vores liv skal måles og sættes offentligt i relation til vores sociale forbindelser. Har man som enkeltindivid ret til at melde sig ud af det digitale samfund?
Stor litteratur er bogen ikke. Dertil er figurerne for flade, og det digitale herredømme etableres for friktionsfrit. Forståelsen for, hvordan tech-verdenen fungerer, er ikke reel. Den kunne beskyldes for at være hastet igennem for at kunne udkomme, mens NSA-debatten stadig raser. Romanen er imidlertid også letlæselig, en ”pageturner” og et interessant debatindlæg.