Der skal laves en ny strategi for digitaliseringen af det offentlige. Ganske vist har Danmark gennem efterhånden mange år ligget i toppen, hvad angår digitaliseringen af samfundet og borgernes brug af offentlige digitale ydelser. En ny strategi vil derfor naturligvis indeholde en fortsættelse af den udvikling og vil formentligt komme til at pege på nye områder, som skal digitaliseres.
I PROSA vil vi dog gerne slå på tromme for, at en ny strategi også bør indeholde noget om, hvad vi gør ved de dele, der allerede er blevet digitaliseret gennem de tidligere strategier.
Vedligehold er nødvendigt
Selvfølgelig er det sjovere at være med til at indvie en ny bro, end det er at bevilge penge til vedligeholdelse af en gammel bro. Men vedligeholder man ikke den gamle bro, så risikerer man, at den styrter sammen. På samme måde er det også sjovere at sætte nye IT-initiativer i søen, end det er at sørge for, at de eksisterende initiativer bliver vedligeholdt.
Når regeringen sætter fokus på den digitale dagsorden, sker det typisk med pomp og pragt, men det, som der virkelig er brug for, er ikke enkeltstående initiativer, men det lange seje – og ofte kedelige – træk.
Vi oplever igen og igen, at der klages sig over dårlige IT-systemer i det offentlige. Det ser ikke ud til at blive løst ved, at der laves flere systemer, for så skulle der komme færre klager. Tværtimod tror vi, at der er behov for, at man dirigerer ressourcer hen mod vedligeholdelse og forbedring af de allerede eksisterende systemer.
Lappeløsninger fører til mere skrøbeligt fundament
Når man laver lappeløsninger i IT-systemer, taler man om teknisk gæld. Man får fikset problemet lige nu, men det betyder også, at man på et senere tidspunkt skal lave et større oprydningsarbejde. I mange tilfælde kan det give god mening at lappe.
Er der eksempelvis tale om sikkerhedsfejl, der skal rettes her og nu. Men hvis den tekniske gæld hober sig op og aldrig betales tilbage, så kommer systemerne til at stå på et fundament, som bliver mere og mere skrøbeligt. Det kan i sig selv medføre flere fejl, som igen kan føre til flere fejl.
Når vi igen og igen oplever klager over offentlige IT-systemer, så tyder det på, at det offentlige ikke får betalt den tekniske gæld, men blot oparbejder mere og mere gæld.
Det er næsten altid billigere at lave en løsning, der lige præcis fixer problemet. Nogle fejl er imidlertid tegn på mere grundlæggende problemer, og hvis man kun lige fixer de problemer, som opdages her og nu, så får man aldrig tid til at lave de større ændringer, som kan sørge for, at lignende problemer ikke opstår et andet sted senere.
Løsningen er et IT-ministerium
For at holde systemerne kørende på langt sigt, er det vigtigt, at der er plads til at lave disse større ændringer, også selvom man på overfladen ikke kan se nogen ændring.
Man kan sammenligne det med jernbanerne. Som togpassager kan man ikke se, om skinnenettet er vedligeholdt. Men hvis skinnenettet er slidt ned, bliver togene forsinket. Derfor er det rettidig omhu at vedligeholde skinnenettet, også selvom man ikke umiddelbart oplever nogen forbedring.
Et af problemerne er, at nye IT-bevillinger retfærdiggøres med nye initiativer. Men dette er ikke med til at mindske den tekniske gæld, ofte tværtimod. Vi mangler den organisation, der kan stå for den løbende drift. Vi mangler med andre ord et it-ministerium, der kan tage sig af det kedelige vedligehold.
Det er ikke glamourøst at skulle foretage en hovedrengøring, men det kan være nødvendigt. Vi tror, det er på tide, at den bliver foretaget. En god start vil være at bygge det ind i den nationale strategi for digitalisering af det offentlige.