Det er hårde tider at søge job i stadig kriseramte Danmark, og det stiller store krav til jobsøgerne, som må lære at tænke mere på virksomhedernes forretning, mener Torben Lausten, der er karriererådgiver i TL Karriereudvikling og forfatter til håndbogen i jobjagt og karriereskift "Kan vingerne bære?".
Han mener, at alt for mange jobsøgere fokuserer på, hvad de har at tilbyde i stedet for, hvad virksomheden har brug for.
– Rigtig mange ansøgere begår den kæmpe fejl kun at se på deres egne egoistiske behov, og det sælger ingen billetter.
De bør lære at tænke mere i business to business-markedsføring og sende kontaktbreve i stedet for ansøgninger, mener Torben Lausten.
– Hvis en virksomhed vil kontakte en anden virksomhed, vil de aldrig sige: Vi har det og det at tilbyde jer. De vil fortælle, hvilke resultater den anden virksomhed kan få ud af samarbejdet, siger han.
Gå efter skjulte job
I den ekstreme konkurrencesituation, vi befinder os i på jobmarkedet, gælder det om at gå efter de job, hvor der er mindre konkurrence, og det er dem, der ikke bliver annonceret, men besættes ad mere skjulte veje.
– 50 procent af alle job annonceres aldrig. Det er der, de største muligheder for at få job ligger, men det er også det mest komplekse område, siger Torben Lausten.
Når man har prøvet at sende ansøgninger til opslåede job i konkurrence med 2-300 andre ansøgere, er der mange, der tror, at de hellere må gå i gang med uopfordrede ansøgninger. Men det er at sammenligne med et stævnemøde, påpeger jobrådgiveren, og derfor skal man ikke bare kaste sig uovervejet ud i det.
– Det er en enorm konfrontation bare at henvende sig og sige: 'Her er jeg, var det noget for jer?' Der er ingen arbejdsgivere, der i den situation kan tage hurtigt stilling til, om det er en person, de kan bruge. Uopfordrede ansøgninger virker kun i bragende højkonjunktur, hvor der er mangel på kvalificerede folk.
Sådan bruger man netværk
Jobsøgningen uden om de traditionelle jobopslag kan man målrette bedre ved at holde sig informeret om markedet og sørge for at læse erhvervsaviserne hver dag, siger Torben Lausten.
– Hold øje med, hvilke brancher det går godt for, er der nogen nystartede virksomheder eller områder, der er ved at komme gang i, hvor du kan bidrage? Lige nu går det for eksempel godt for biotek- og medicobranchen, hvordan kan du hjælpe virksomhederne på det område?
Mange tror desuden, at det er netværket, der skal skaffe én et job, men det er oftest netværkets netværk. Ens eget netværk har stort set de samme referencerammer som en selv, så derfor kan det ikke hjælpe, er Torben Laustens pointe.
– Man skal ikke ringe rundt i desperation og gøre sig selv til jobtigger. I stedet skal man skaffe sig selv information om, hvor der sker noget. Er der et nystartet firma, er der nogen, der er ved at gå på pension osv. 10 par øjne, der ser og hører noget, der kan hjælpe én videre, er langt mere værd, end at man tror, de kan skaffe én et job.
Og det helt centrale for at forbedre jobmulighederne er at sørge for, at man har det godt.
– Udstråling og power er ekstremt vigtigt – brug dit netværk og udvid det, kom ud til arrangementer og tal med andre om din faglighed, så får man det bedre, og det smitter af på jobsøgningen, slutter Torben Lausten.