PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Ansættelsesforhold

Konkurser: Vi fik en time

Sidste år var Marlene Lønge Bruun ansat i firmaet IT-Gration. Det er hun ikke mere. IT-Gration gik konkurs i november 2001. Læs hendes beretning.

 

- For nogle kom konkursen som et lyn fra en klar himmel. Andre havde opfattet, at det nok ikke gik helt godt. Sådan beskriver Marlene oplevelsen. Hun var ansat i firmaet som projektleder.

Nogle har vel et overblik
IT-Gration havde i månederne inden konkursen ansat 3-4 mennesker og var lige blevet fusioneret med et andet firma. Der var ingen klare tegn på konkursen.

- Nu sad jeg selv med faktureringer, og jeg vidste da, at vores afdelings indtægter ikke dækkede de ansattes løn. Men på den anden side var der lige blevet ansat en ny sælger, og jeg tænkte, at der må være nogle, der har et bedre overblik end mig over økonomien, fortæller Marlene.

Mail om betalingsstandsning
Den sidste dag i oktober 2001, fik alle medarbejderne på IT-Gration en mail om, at firmaet var gået i betalingsstandsning, og at alle 45 ville blive fyret.

- Det er jo en noget alternativ måde at blive opsagt på, fortæller Marlene. Der skulle være fællesmøde om 10 minutter. Og så måtte vi jo smide alt, hvad vi havde i hænderne. Folk var usikre, og flere ringede til deres fagforening. Desværre opstod der en vis forvirring, fordi vi fik forskellige udmeldinger fra de forskellige fagforeninger.

November måned beskriver Marlene som den værste i forløbet. For hvad betyder det, at en virksomhed er i betalingsstandsning? Kan den reddes endnu? Eller er det for sent?

Frustrationer
Marlene havde planlagt ferie de første to uger af november. Derfor oplevede hun ikke den dårlige stemning på IT-Gration. Mange rygter var i omløb, og der kom ingen information fra ledelsen. Folk var virkelig frustrerede.

Da Marlene kom hjem fra sin ferie i midten af november, kom der endelig et konkursdekret.

- Jeg kom tilbage fra min ferie om mandagen, og om tirsdagen fik at vide at IT-Gration var gået konkurs. De ansatte bad om og fik stillet sikkerhed for deres løn. Jeg kontaktede PROSA, da jeg kom hjem fra ferie. De sendte papirerne, som jeg skulle udfylde til Lønmodtagernes Garantifond.

Fingre i klemme
Der var forskellige faser af konkursen. Situationen ændrede sig meget fra firmaet blot var i betalingsstandsning, til det reelt var gået konkurs. Det kom f.eks. bag på mange, at det er nødvendigt både at kræve sikkerhedsstillelse under betalingsstandsningen og den endelige konkurs. Det betragtes nemlig som to forskellige juridiske tilstande.

- Men det er jo sådan noget, man ved, når man er jurist, konstaterer Marlene. Da IT-Gration nu var konkurs, blev det overtaget af et advokatfirma, som skulle stå for afviklingen af virksomheden.

Hun mener, at mange kan få fingrene i klemme i konkurser, fordi det ikke altid er nemt at tolke en ansættelseskontrakt.

- Jeg fik selv lidt af en overraskelse. I min kontrakt stod, at jeg var ansat i en funktionærlignende stilling. Det betød, at jeg ikke får de 3 måneders løn fra Lønmodtagernes Garantifond, fordi jeg fik andet arbejde i den periode. Det var PROSA, som gjorde mig opmærksom på det. Ellers havde jeg nok taget 14 dages ekstra ferie sammen med mine unger, siger Marlene.

Vi fik en time
14 dage efter konkursdekretet blev alle ansatte fritstillede.

- Den 29. november fik alle en mail om, at de, som ikke havde kontrakt med det firma, som havde overtaget nogle af de gamle, var fritstillet. I mailen stod der også, at vi havde en time til at pakke vores ting. Det var meget mærkeligt at skulle sige farvel til nogle mennesker, som jeg havde arbejdet sammen med i 1,5 år. Normalt kan man altid tage tilbage og besøge den arbejdsplads, man har været ansat på. Når arbejdspladsen går konkurs, bliver kollegerne spredt fra alle vinde fra den ene dag til den anden.

Marlene er i dag ansat på Nilfisk-Advance som back office support