Computerspillet Tinkatolli er et af de få danske projekter, der har opnået finansiering på det amerikanske crowdfundingsite Kickstarter.com. På en måned indsamlede Tinkatolli 30.000 dollars fra 302 'backers', og det gjorde det muligt for projektet at gå fra lukket til åben betatest.
– Det var utroligt nervepirrende, og samtidig et kæmpe psykologisk boost, at alle de mennesker støttede os. De sidste 40 procent af pengene kom i løbet af de sidste tre dage. De siger, at det plejer at lykkes, men man tror det ikke, fortæller Kevin McLean, der har en mastergrad fra IT-Universitetet og er en af spillets tre skabere.
De startede projektet i 2008 med lidt penge fra Nordic Game Program, men da de ledte efter investorer, kunne de hurtigt se, at investorerne ville have en meget stor bid af kagen.
– Vi havde egentlig ikke brug for et meget stort beløb, vi skulle bare bruge nok til at nå til åben beta, og det kunne vi på Kickstarter, siger Kevin McLean.
Hårdt arbejde
De opdagede hurtigt, at det ikke var et søndagsprojekt at blive crowdfunded. Det krævede meget hårdt arbejde.
– Vi blev skubbet ned i bunden af siden ret hurtigt, så vi skulle arbejde på at få opmærksomhed andre steder, det fik vi blandt andet på internetmagasinet Boing Boing. Man skal huske at gå tilbage til dem, der har givet penge, og hele tiden give dem updates og række ud.
Ud over pengene opdagede folkene bag Tinkatolli, at de fik meget mere ud af crowdfunding – nemlig engagerede brugere og testere.
– Når først brugerne havde investeret i os, gik de op i, at projektet skulle lykkes. Det betyder, at brugerne trækker andre brugere med ind i spillet. Ved at lukke dem ind i betatesten og kigge på, hvad de gør, har vi fået lavet et meget enklere spil, som er nemmere at komme ind i end før.
Væk fra skærmen
Computerpillet Tinkatolli er en virtuel verden til børn og teenagere, som går ud på det overraskende koncept at få børnene væk fra computerskærmen og ud i den virkelige verden. Man har en avatar, en Tinka, som udforsker steder, for eksempel laver sine egne møbler og tager på små quests, dvs. minispil. Derudover har spillet også et socialt element, hvor man chatter med sine venner og bygger gaver til dem i den virkelige verden. Spillet er nu oppe på 10.000 brugere, men målet er flere millioner.
Efter den succesfulde crowdfunding skulle der sendes gaver ud til de backers, der havde givet mere end 50 dollars, og det kom lidt bag på spiludviklerne, hvor hårdt arbejde det var.
– Vi fandt ud af, at det er ret dyrt at sende plakater til USA, for slet ikke at tale om håndlavede figurer. Men vi nåede alle de mål, vi havde sat, siger Kevin McLean.
Tinkatolli er nu ved at være færdig med at pudse de sidste ændringer af efter betatesten og leder efter yderligere finansiering til markedsføring. Folkene bag vil dog gerne vente på den rigtige investor, som forstår spillet og dets marked, og ellers prøve at udbrede spillet via samarbejdspartnere på internettet.
– Nu har vi knoklet i tre år uden at tjene noget. Det kræver lyst, drivkraft og vilje. Den ene dag er det helt fantastisk, og den næste er det meget hårdt, men man skal bare blive ved med at tro på det. Heldigvis har vi alle koner og kærester, som har faste job og masser af tålmodighed, men nu må der godt snart ske noget, siger Kevin McLean.
Se spillet på www.tinkatolli.me.