Så mange rapporter og undersøgelser kan ikke tage fejl. Forretningsforståelse er efterhånden et uomgængeligt krav til enhver, der beskæftiger sig professionelt med it. Måske kan du stadig få lov til at rode med netværksprotokoller og konfigurere backup-rutiner uden at blive afkrævet forretningsforståelse. Men hvis du bare nærmer dig den brugervendte del af it-landskabet, vil du være nødt til at stille dig selv spørgsmålet, om du har den rette forretningsforståelse. Eller også vil din måske kommende chef gøre det under jobsamtalen.
Men hvad er det lige for en størrelse, du skal prøve at forstå? I analysen "Rigtige it-uddannelser – Virksomhedernes krav til medarbejdernes it-kompetencer" foretaget af DI ITEK i samarbejde med Københavns Universitet i 2009 forsøger man at kortlægge kravene til forretningsmæssige kompetencer inden for kategorier som kundeforståelse, forretningsforståelse, projektledelse, innovationsevne/-forståelse, viden om kravspecifikation og e-handel. Kundeforståelse scorer tårnhøjt, e-handel er en klar nummer sjok.
I kortlægningen fra marts 2010 "It-specialistens nutidige og fremtidige kompetencer", som er udarbejdet i et samarbejde mellem PROSA, DI ITEK, Dansk Metal og Microworld, handler forretningsforståelse om "viden om og erfaringer med it-projektledelse, økonomi, ledelse, administration, forståelsen for organisatoriske aspekter mv".
Kasper Østerbye, der er studieleder på ITU, har tæt kontakt til repræsentanter fra erhvervslivet, som ansætter de nyuddannede kandidater.
– Ordet 'forretningsforståelse' bliver ofte nævnt, men der er en række forskellige opfattelser af, hvad det ord skal betyde. I øjeblikket går det meget på, at ud over at kandidaterne skal være gode til at forstå, hvad kunderne efterspørger, skal de også have en god forståelse for, hvordan den virksomhed, de er ansat i, kan agere mest effektivt, fortæller han.
Søren Poulsen er studiemanager på Datalogisk Institut ved Aarhus Universitet, der i 2007 introducerede en it-uddannelse med mulighed for at specialisere sig inden for forretningsforståelse.
– For cirka tre år siden blev der holdt et dialogmøde med repræsentanter for erhvervslivet, hvor man forsøgte mere præcist at definere, hvilke forretningsmæssige kompetencer vi skulle give vores studerende. Men der var rigtig mange forskellige bud på det. Nogle mente, at en forståelse for marketing var vigtig. Andre talte om ting som projektledelse, organisationsanalyse og innovationsprocesser, fortæller han.
Kombinationskompetencer
At noget er svært at definere, skal jo ikke nødvendigvis føre til, at man skal opgive at gøre det. I et aktuelt jobopslag fra DONG-enheden Trading IT kræves der ud over en række tekniske kompetencer "god forretningsforståelse". Kim Rasmussen Hannibal, Manager i Application Management, forklarer:
– Forretningsforståelse betyder, at man ved, hvad der er vigtigt for den forretning, man som it-medarbejder er med til at understøtte. Man skal kende forretningens værdikæde, så man har styr på, hvad det er, forretningen tjener sine penge på. På den måde kan man hjælpe forretningen med at træffe de rigtige beslutninger om de løsninger, der skal anvendes. Det hele handler om at få de to sæt kompetencer til at mødes, så det giver værdi for forretningen.
It-konsulenterne skal også være skarpere end tidligere, specielt når de er ude at implementere forretningssystemer, påpeger Steen Hagengaard, administrerende direktør i Columbus IT, der leverer it-forretningsløsninger baseret på Microsoft-teknologier.
– Konsulenten skal være rigtig god til at lytte og forstå kundens udfordringer og problemstillinger inden for det område, som den pågældende virksomhed arbejder med. Og det er fantastisk vigtigt, at konsulenten er godt forberedt inden det første møde, for kunderne er generelt blevet meget mere it-kyndige og har strammet kravene hele vejen rundt, siger han.
Der er generel enighed om, at tiden er til kombinationskompetencer. It er så integreret i forretningsprocesserne i dag, at de it-professionelle nødvendigvis skal have en vis forståelse for de økonomiske og anvendelsesmæssige rammer, de agerer indenfor. Ligesom forretningsfolket heller ikke kan tillade sig at parkere it som et uvedkommende og udgiftskrævende element i forretningen. Men i hvilken ende starter man, og hvem skal supplere sin grundlæggende faglighed med det andet element? Som med så meget andet kommer det helt an på, hvilken funktion der skal udfyldes.
– Vi har en del folk med erhvervserfaring, som er blevet it-konsulenter med speciale inden for deres tidligere fag. I tilgift til deres erhvervsmæssige baggrund har de så også et 'konsulentgen' og flair for it. De er rigtig gode til at forstå de overordnede forretningsmæssige sammenhænge hos kunderne, men skal bare ikke designe de tekniske løsninger. Der har vi stadig brug for de teknisk dygtige medarbejdere, siger Steen Hagengaard fra Columbus IT.
På uddannelsesstederne har man også spottet, at praktisk erhvervserfaring måske i virkeligheden er det, som virksomhederne efterspørger.
– Vi ved, at virksomhederne gerne vil have kandidater med rigtig god indsigt i de konkrete anvendelsesområder og brugernes behov. Måske beder de bare om kandidater med mere erhvervserfaring, når de kommer ud, siger Søren Poulsen fra Datalogisk Institut, Aarhus Universitet.
Blandt andet derfor er instituttet i gang med at etablere en studiejobportal, hvor virksomhederne og de studerende kan få kontakt med hinanden.
På ITU er kombinationen af forskellige kompetencer ret typisk for de profiler, der søger stedet.
– Vores kursusprofil ser måske ikke specielt 'forretningsforståelsesagtig' ud, men hvis man kigger på de enkelte kandidaters profil, så er det ofte tilfældet. Der er en del folk, der kommer med en erfaring fra andre uddannelser og erhverv, som vil bygge it oven på den faglighed, de allerede har, siger studieleder Kasper Østerbye.
Kim Rasmussen Hannibal fra DONG Trading IT tror også på, at det først og fremmest er det rigtige miks af faglige kompetencer, der samlet skal give den nødvendige forretningsforståelse. Både nogle gode kombinationskompetencer hos den enkelte medarbejder, men også den rette blanding af kompetencer i afdelingen, så man hæver niveauet hos hinanden.
– Man kan godt undervise i nogle af de helt grundlæggende forretningsmæssige aspekter på læreanstalterne. Men meget afhænger af den specifikke branche og virksomhed, så det er der, man først og fremmest skal lære det, siger han.