Arbejdsmarkedet, Kompetenceudvikling, Outsourcing

Rygtet om it-afdelingernes død er stærkt overdrevet

Med cloud-tjenesterne er infrastrukturen på vej ud af virksomhederne. Til gengæld vil driftspersonalet i fremtiden komme til at lave udviklingsopgaver, siger eksperterne.

Hvis ellers it-afdelinger kunne tale, ville det sikkert lyde fra flere af dem, at rygtet om deres død er stærkt overdrevne. Rygtet er opstået med afsæt i analysefirmaet Gartners forudsigelse om, at i 2012 vil 20 procent af virksomhederne ikke eje hardware selv. Behovet for hardware – både i datacentre og på de ansattes skriveborde – vil ikke forsvinde. Men specielt på grund af en øget brug af cloud-tjenester forventes ejerskabet i stadig højere grad at overgå til tredjepart. Analysefirmaet IDC's beregninger viser, at omkring ni procent af verdens it-forbrug i 2012 vil bestå af cloud-tjenester, hvilket vil være knap en fordobling i forhold til i dag.
Der er altså generel enighed om, at cloud-tjenester vil fylde mere fremover, men samtidig også at der stadig er langt igen, før de vil komme til at dominere it-budgetterne. Og det med it-afdelingernes død på grund af skyen skal nok også tages med et gran salt. Faktisk påpeger Gartner selv, at udbredelsen af cloud computing ikke nødvendigvis vil medføre nedskæringer i it-budgetterne. I mange tilfælde vil ressourcer frigjort fra driften blive overført til forretningsstrategisk udvikling. Og frem for at blive fyret vil driftspersonalet blive overført til udviklingsopgaver.

 

Ingen grund til bekymring

Denne udvikling fra fokus på drift til fokus på it som understøttelse for forretningen har i flere år været tendensen og altså ikke noget, man kan give skyen skylden for. Og skyen giver da heller ikke anledning til bekymring på medlemmernes vegne hos Michael Tøttrup, der er ledelseskonsulent i PROSA og i mange år har arbejdet med uddannelse og kompetenceudvikling inden for it-branchen.
– Bevægelsen hen imod forretningsudvikling har været der hele tiden. Specielt i de senere år er der kommet mange nye krav til, hvad en ansat i en it-afdeling skal kunne med hensyn til anvendelsesaspektet og forretningsforståelsen. Det kan godt være, at flere data vil flytte ud i skyen, men det afgørende er jo stadig, hvad man bruger de data til, når de bliver hentet ind i virksomheden, siger han.
Selvom der stadig er en masse teknik ude i virksomhederne, påpeger Michael Tøttrup dog, at der rent faktisk er blevet mindre brug for de rene teknikprofiler i landets it-afdelinger.
Mads Thimmer er medstifter af videncenteret Innovation Lab og har blandt andet arbejdet med fremtidens it-kompetencer. Han mener heller ikke, at skyen bør kaste skygger over de danske it-afdelinger.
– Med det behov, der vil være for arbejdskraft i fremtiden, er der intet, der tyder på, at it-folk behøver at være bekymrede for udviklingen. Hvis ens våde drøm er at specialisere sig i hardcore it-drift, kan det godt være, at man skal søge hen i nogle større stærkt specialiserede driftscentre. Men for dem, der tænder på strategisk indflydelse og forretningsudvikling med afsæt i teknologien, vil der være masser af muligheder i virksomhederne. I virkeligheden kan man betragte den nuværende tendens som en kapitalbevægelse, hvor virksomhederne er ved at veksle sin hardware til intellektuel kapital, siger han.
Hvis man lytter til, hvad cheferne specielt i større virksomheder melder ud, vil skyen heller ikke i sig selv give anledning til reduktion af it-staben. Det typiske billede er, at man gennem outsourcing i de senere år allerede er landet på den bemanding, der er nødvendig for at kunne understøtte og udvikle forretningen.
Selvom cloud-teknologien ikke nødvendigvis resulterer i fyringer, kan den således godt medføre ændringer i opgaverne i en it-afdeling. Men evnen til at omstille sig til den teknologiske udvikling er ifølge Michael Tøttrup en del af det at være it-professionel.
– It-faget er jo opstået omkring en nysgerrighed og en fascination af teknologien. Så ny teknologi ses per definition som nye muligheder. Problemet for den enkelte kommer, hvis man laver en direkte kobling mellem opfattelsen af sin faglighed og en specifik teknologi. Vores faglighed er bundet til faget, og hvis faget udvikler sig – for eksempel i retning af forretningsudvikling – så bør vi udvikle os med det.

 

Nye muligheder

Cloud-tjenesterne kan på flere andre områder give nye muligheder. Det er i dag blevet meget nemmere at starte ny virksomhed, da man ikke længere skal investere i dyr infrastruktur for at komme i gang. Det danske firma PodcastMachine er et godt eksempel på det. Og så skal der jo være nogle til at udvikle de redskaber, der gør, at alle vi andre ikke behøver at mestre hardcoreteknologien.
– Der vil være brug for folk til at udvikle de såkaldt 'mellemliggende redskaber', som bliver stadig vigtigere, hvis vi vil gøre fornuftig brug af alle de data, vi har til rådighed. Mange vil efter min mening få succes med at tilvejebringe flere muligheder i det digitale univers for en større gruppe mennesker. Men det kræver, at man åbner døre og vinduer i maskinrummet for at komme ud at snakke med kolleger, brugere og kunder, mener Mads Thimmer.
Og nye krav til den enkelte it-professionelle vil der være nok af, mener Michael Tøttrup.
– Der er ingen tvivl om, at kompleksiteten er stigende. Teknologien udvikler sig hele tiden, men det er først om fremmest inden for de 'bløde områder', at det bliver kompliceret. I dag ligger der en stor udfordring i it-anvendelsen, forretningsforståelsen, kommunikation med brugerne og alt det andet, der ikke har noget at gøre med at pakke maskiner ud og få dem sat op, siger han.