Internet

Sådan drukner du informationer på nettet

I kølvandet på drabene i Norge fulgte opfordringer om at drukne terroristens 1.500 siders manifest på internettet. Men er det overhovedet muligt at få informationer til at forsvinde på nettet?

Ved blot at oprette blogs med de mest almindelige søgeord, der anvendes til at søge efter Anders Breiviks manifest og linke til hinanden, kan man relativt hurtigt få falske kopier af manifestet til at komme til tops i Google-søgninger og dermed drukne manifestet, vurderer Henrik Stenmann, partner i virksomheden IIH Nordics, der rådgiver om online markedsføring og søgemaskineoptimering.

En så iskold psykopatisk gerning, som Anders Breivik gennemførte i Norge med bilbombe og brutal nedskydning af unge mennesker, skal nemlig ikke belønnes med muligheden for at udbrede forskruede meninger verden over. Det mener hacktivist-gruppen Anonymous, der kort tid efter massakren opfordrede folk til at lave så mange falske kopier af manifestet som muligt.

– Ændr det, tilføj åndssvage ting, fjern afsnit, manipuler hans billede ... genudgiv det ... erklær at det manipulerede er originalen ... lad Anders blive en joke, så ingen tager ham alvorligt, hedder det i Anonymous' Operation UnManifest.

Flashmobs på nettet påvirker Google

– Hvis man eksempelvis går ind i Facebook-gruppen 'Tænd et lys' og opfordrer folk til at lave en blog på Wordpress med de mest almindelige søgeord for Anders Breiviks manifest, så kan 500 eller 1.000, der opretter en blog på samme tid og linker til hinanden, kunne dominere. Er der flere forskellige sprog, der skal dækkes, skal der flere til, forklarer Henrik Stenmann.

De mest almindelige søgeord for manifestet kan findes ved hjælp af Google Insight Search eller ved at lave en søgning på Google. Eksempelvis kan man se, at for søgeordet manifest er der søgninger som 'Anders Breivik manifest', 'manifest Breivik' og 'manifest Anders', som er såkaldte rising searches. Det er søgninger, der har oplevet en markant vækst inden for en relativ kort tidsperiode.

Blandt rising searches er der dog også søgninger, der ikke har noget med Breiviks manifest at gøre. Eksempelvis er Android Manifest en xml-fil, der giver Android-styresystemet oplysninger om en Android-apps' opbygning.

– De skal oprette flere blogindlæg med alle de ord, som er rising searches på Google Insight Search, dog undtaget ting som Android Manifest, foreslår Henrik Stenmann.

De mange blogindlæg vil på den måde påvirke søgninger ved at komme til tops i søgninger efter eksempelvis 'Anders Breivik manifest' og følgelig skubbe det oprindelige manifest længere ned på Googles søgeresultat-liste.

Massernes censur?

Ifølge Henrik Stenmann får sociale medier efterhånden større indflydelse på Googles pageranking, der bestemmer, hvor højt op en given side kommer i Googles søgeresultater. Det kan være med til at give almindelige netbrugere mere indflydelse på Googles søgeresultater og dermed gøre det nemmere at gennemføre en aktion som Operation Unmanifest. Men det kan også føre til en form for massernes censur, hvor ekstreme synspunkter undertrykkes.

Anonymous, der ellers er imod internet-censur, får da også spydige kommentarer på nettet om Operation Unmanifest: "Nå, går Anonymous nu ind for censur?"