Efter mange år med projektledelse af it-projekter af forskellig størrelse og art var det med glæde, jeg kastede mig over Georg Strøms bog "Håndtering af konflikter i IT-projekter".
Allerede ved læsning af forordet blev jeg dog en smule forvirret. En forvirring, der først forsvandt efter at være kommet halvvejs ind i bogen.
Hvad var formålet med bogen, hvem var den skrevet for, og hvilket problem ønskede den at adressere og måske løse?
Da indså jeg, at det var fortællinger om, hvad Georg Strøm har mødt af problemer i forbindelse med projektgennemførelse, kombineret med omfattende studier udmøntet i en ph.d. om grænselandet mellem psykologien og it-teknologien.
Flakser mellem konflikter
Bogen er bygget op af 23 afsnit, der hver især behandler et område, hvor forfatteren ser et konfliktfelt. Hvad en konflikt er, eller hvilke typer konflikter det er, der behandles i bogen, klargøres ikke.
Til gengæld flakses der mellem konflikter mellem interesseparter og kunde-leverandører, konflikter om krav og betalingsformer, kulturelle konflikter og konflikter mellem psykopater, Asperger-ramte og 'sociale typer'.
Konflikterne behandles i separate afsnit, men der er ingen rød tråd mellem, hvilke der behandles og hvorfor.
Og det samme gør sig gældende i de enkelte afsnit, hvor der et sted snakkes om Geert Hofstedes magtdistancebegreb og et andet sted anbefales at lave en liste med kontaktnumre og e-mailadresser til projektdeltagerne.
For mig var det de humanistiske afsnit, der havde størst værdi. Konflikter, der opstår i forbindelse med dårlige kravspecifikationer og brug af agile udviklingsmetoder, er langt bedre beskrevet andre steder.
Mere prosa end faglitteratur
Når man er færdig med bogen, sidder man tilbage med en fornemmelse af nærmere at have læst et stykke prosa end et stykke fagligt litteratur. Som projektleder er der altid nye tricks at lære. Hvis man i forvejen har en veludviklet værktøjskasse, der passer til den projektmodel, man benytter, vil bogen give anledning til mange refleksioner over dette og hint. Og det kan være o.k., hvis man er i det humør, men savner man råd og vejledning til at forstå og løse konkrete problemer i forbindelse med konflikter i it-projekter, er bøger om forhandlingsteknik langt mere velegnede. Og der er som sædvanligt langt mere hjælp at hente på nettet i forbindelse med konkrete problemer vedrørende kravspecifikation, test og leverancebestemte betalingsterminer.
Har du en ledig søndag, så læs Georg Strøms bog, og glæd dig over det lette sprog og de mange små perler, og lad være med at surmule over alle de ting, en bog om konflikter i it-projekter burde indeholde. For det får du ikke her.
Erling Krohn er ansat i Region Hovedstadens it-afdeling – KIT – der servicerer 50.000 brugere – hovedsageligt med sundheds-it. Han har været projektleder i 12 år med fokus på teknisk projektledelse.
Georg Strøm: "Håndtering af konflikter i IT-projekter", 260 kr. Udkommet 2009 på Jurist- og Økonomforbundets forlag.