Systemudvikling og systemer, Internet, It og samfund

Søgemaskinernes ven og fjende

Hvad ligger der bag betegnelser som SEO og SEM, og hvordan kan søgemaskineoptimering føre til drive-by-shooting? Prosabladet taler med Mikkel deMib Svendsen om Google-spin, pandaer, pingviner og det 'smukke net'.

– Det er paradoksalt, at Google på den ene side brokker sig over, at vi manipulerer med links, men grunden til, at vi manipulerer med links, er, at Google har gjort links til en værdivare ...  Når værdien af links stiger, så bliver det en handelsvare, som nogle vil bruge tid og penge på at påvirke.
Prosabladet har sat den selverklærede supersøgenørd Mikkel deMib Svendsen stævne for at indkredse, hvad der ligger bag betegnelser som Search Engine Optimisation (SEO) og Search Engine Marketing (SEM). Det tager ikke lang tid, før manden, der siden 1997 har "været begravet i søgemaskiner", langer ud efter Google. Interviewet over Skype bringer os vidt omkring. Som hyperlinks på nettet springer Mikkel deMib Svendsen selvsikkert rundt i basale markedsøkonomiske principper, søgealgoritme-opdateringer og risikovurdering. Altid med en rød tråd og interessante pointer.
 

Ninja udforsker søgealgoritmerne

På sin Skype-profil beskriver Mikkel deMib Svendsen sig som Ninja SEO og super search geek. Som online marketingmand med speciale i søgemaskiner og sociale medier hjælper han virksomheder med at udarbejde en strategi for deres tilstedeværelse på nettet. Målet er at få virksomhedernes produkter og services til at skille sig ud, blandt andet ved at komme højt op på søgemaskinernes søgeresultater. Selvom fokus er på marketing, kræver det en forståelse for søgemaskinernes søgealgoritmer og mere tekniske ting.
– Skal det være effektivt, prøver vi at påvirke frygtelig mange ting, herunder også tekniske ting, i den tilgang, som en virksomhed har til nettet og dets website.

Drive-by-shootings

Mikkel deMib Svendsen skelner mellem et kommercielt internet med professionelle aktører og så det oprindelige, 'smukke net', der giver privatpersoner mulighed for at udveksle synspunkter og kommunikere i princippet med hvem som helst. I blog-indlægget "Confessions of a Black Hat SEO: There is a Limit to what I will do" betegner deMib onlinemarketing som en krig mellem professionelle aktører, kraftigt inspireret af bogen "Marketing Warfare". Mikkel deMib Svendsen har en 'everything goes'-holdning, så længe det er lovligt, og privatpersonerne på 'det smukke net' ikke bliver uskyldige ofre i krigen. To af deMibs venner blev tvunget til at lukke deres græsrods-community-sites som følge af kommentarspam, hvor SEO'er postede tonsvis af kommentarer på vennernes sites med links til websites, der skulle opnå en bedre placering på Googles søgeresultater.

– Det åbnede øjnene for mig. Det er ikke i orden, at det går ud over almindelige mennesker.

Googles våbenkapløb

Når man taler om optimering af websites i forhold til søgemaskiner, kan man ikke komme uden om Google, selvom Mikkel deMib advarer mod udelukkende at fokusere på Google.
– Da jeg startede, var det Excite, Hotbot og Altavista, der var dominerende, og lige pludselig skete der store ændringer, siger Mikkel deMib, der da også selv optimerer efter søgemaskiner i bred forstand og ikke kun Google.
Google er dog den altdominerende søgemaskine på markedet, hvilket betyder, at ændringer i Googles søgealgoritme har stor betydning for folk, der arbejder med SEO. Der synes at være et symbiotisk had/kærlighedsforhold mellem Google og folk som Mikkel deMib Svendsen. SEO handler om at gøre det nemmere for søgemaskinerne at indeksere og finde websider, men når SEO begynder at spekulere i eksempelvis links-manipulation, kalder Google det webspam og forsøger at eliminere den slags kreative SEO-teknikker ved at ændre værdisætningen af links. Det kan betyde, at noget SEO-arbejde er spildt, og nye kreative SEO-teknikker skal opfindes.

Google-spin om Pingvin og Panda

Da Prosabladet nævner to af de større opdateringer af Googles søgealgoritmer, Panda og Penguin, benytter Mikkel deMib lejligheden til at lange ud efter Google og journalister, der ikke er kritiske nok over for søgegiganten.
– Google er dygtige til at markedsføre visse ændringer som game-changers. De er interesserede i at fastholde forestillingen om, at Google er uovertruffen og fantastisk. Det svarer til, at Novo fortæller om, hvor fantastisk deres medicin er, siger Mikkel deMib og understreger, at Panda og Penguin blot er to ud af mange årlige algoritme-opdateringer. Mens Panda blandt andet havde fokus på kvaliteten af indholdet på en webside, ser Penguin på kvaliteten af links til et website.

Negative links og risikovurdering

– Når de laver større ændringer, så sker der nogle ting, som ikke var tilsigtede. Det er bestemt sket med Penguin. Med Penguin er der meget, der tyder på, at links kan få negative værdier. Hvis jeg linker til dig fra mit hackersite eller et børnepornografisk site, så kan det have en negativ effekt, forklarer Mikkel deMib Svendsen.
Den slags kan bruges til at lave negativ SEO , hvor man kan få websites til at falde ned i Googles søgeresultater.
Er det noget, som Mikkel deMib Svendsen vil anvende for at få en kundes konkurrenter længere ned i søgningerne?
– Hvis det var den strategiske vurdering, at det var den bedste måde at løse opgaven på, så ville jeg ikke have moralske problemer med at anvende negativ SEO, svarer Mikkel deMib Svendsen.
Den slags teknikker betegnes ofte som blackhat-SEO-teknikker, men for Mikkel deMib Svendsen er verden ikke sort/hvid.
– I min verden er det et spørgsmål om, hvad der virker, og hvilke konsekvenser det har. Hvis du investerer i noget markedsføring, så er der risiko for, at det ikke virker, eller at det bliver opfattet negativt af den målgruppe, du prøver at henvende dig til. Som virksomhed tager man nogle kalkulerede risici.