PROSA lukker for henvendelser kl. 14 fredag den 20/12 og mandag den 23/12.

Efteruddannelse

Tal med chefen om efteruddannelse

Halvdelen af de it-professionelle har ikke fået tid til efteruddannelse af deres arbejdsplads det seneste år, afslører PROSAs efteruddannelsesbarometeret. 

Men tallene viser ikke, om om dem, der ikke har fået efteruddannelse af chefen, egentlig har bedt om det. Og det er jo allerførste skridt, siger Michael Tøttrup, der er ledelseskonsulent i PROSA med særligt fokus på uddannelse. Du må selv tage teten og gøre forarbejdet.
– Første skridt er at tale med chefen. Vær forberedt og afsøg markedet. Overvej, hvad du kunne tænke dig, og tænk over, hvorfor det ville give mening for virksomheden, at du får den efteruddannelse. Husk at kunne forklare, hvad det betyder for din udvikling og de opgaver, du kan løse for virksomheden i fremtiden, at du får netop den efteruddannelse, lyder rådet.

Har du brug for at vende nogle tanker, inden du banker på chefens dør, anbefaler Michael Tøttrup, at du kontakter en af PROSAs karriererådgivere.
– Alle medlemmer kan få en individuel samtale eller sparring på deres karriere, og dermed også en snak om, hvor de skal udvikle sig hen rent karrieremæssigt, siger han.

Og der er et væld af muligheder.
– Man kan følge med i diverse tidsskrifter og internetfora, men skal jeg pege på det mere formaliseret og kompetencegivende område, kan jeg kun opfordre til at kigge i retning af vores uddannelsesinstitutioner. Både erhvervsakademierne og universiteterne har en lang række uddannelsesmoduler inden for højaktuelle emner, hvor man virkelig kommer i dybden og ned i substansen af det nye. Det kan eksempelvis være inden for it-sikkerhed eller datamining, siger han.

Er du på jagt efter inspiration, så kig i Uddannelsesguiden fra Børne- og Undervisningsministeriet på www.ug.dk under fanen voksen- og efteruddannelser. Her er en komplet oversigt over alle de muligheder, du har. Du kan også kontakte PROSAs karriererådgivere på karriere@prosa.dk, og få en snak om dine fremtidige karrieremuligheder.