It-supporter Bo M. Nielsen gik ellers ikke med nogen planer om at blive tillidsmand, men han var blevet træt af, at ledelsen i tre år havde manglet kvalificeret modspil på hans arbejdsplads VIA University College i Aarhus, fordi der ikke var nogen tillidsfolk.
Så han og hans kolleger fik valgt tre tillidsrepræsentanter, hvoraf Bo M. Nielsen var den ene.
Men det blev en hårdere opgave, end han havde troet. Den ene tillidsrepræsentant stoppede efter et stykke tid på grund af presset og dialogen med ledelsen, og den anden blev langtidssygemeldt på grund af en diskusprolaps. Så Bo M. Nielsen stod pludselig alene i lønforhandlingerne med fem repræsentanter for ledelsen, der var specialister på hvert sit område, herunder en juridisk ekspert.
– Det gik godt efter omstændighederne, men jeg savnede nogle værktøjer at imødegå forhandlingerne med.
Mere diplomatisk
Så han tog på kursus i PROSA, hvor han fik trænet alle aspekter af forhandlingssituationen.
– Det vigtigste, jeg har fået med mig, er nok, at jeg har lært at sige tingene på en mere diplomatisk måde og ikke er så bastant og konfronterende, som jeg var før. Det er jo lærere, vi forhandler med, så det hjælper i situationen at bruge et lidt mere pædagogisk sprog, siger Bo M. Nielsen, der som tidligere skibsfører har været vant til at tage nogle konfrontationer og har is i maven, når han forhandler løn for sine 68 kolleger.
– Det er lettere, når det er andre, man skal forhandle for, og ikke bare én selv, synes jeg.
Og forhandlingstræningen har båret frugt. Ledelsen er blandt andet blevet bedre til at overholde informationspligten til medarbejderne om organisatoriske ændringer og har strammet op på brugen af supportelever, så der nu er en god og konstruktiv dialog med ledelsen.
– Før havde de jo heller ikke nogen til at fortælle dem, hvad de ikke måtte, så det er godt, vi har fået en modpol til ledelsen, selvom det er hårdt arbejde, siger Bo M. Nielsen.
Ferie til fyrede
Han lærte også at foretage en analyse af modpartens stærke og svage sider og at huske at smalltalke og sørge for en god atmosfære, inden der sættes ind med krav.
Det kom ham til hjælp for nylig, da it-afdelingen var igennem en afskedigelsesrunde, hvor syv medarbejdere blev fyret.
– Ledelsen havde blandt andet stillet krav om, at de fyrede skulle afholde deres ferie inden for opsigelsesvarslet, men det fik vi ændret til, at de kunne afholde ferien efter, samt at de fik et opkvalificerende kursus til at hjælpe dem med at komme videre, siger Bo M. Nielsen.
Og ledelsen er også tilfreds med, at medarbejderne har fået tillidsfolk og dermed en kanal til at kommunikere med administrationen, fortæller it-supporteren.
– Ledelsen ønskede selv at få nogle tillidsfolk i it-afdelingen, da det ville gøre informationen og dialogen med medarbejderne lettere.